onsdag 28 september 2011

Skolbesök och två pussar på kinden



Hej alla glada! Idag gick jag upp och sov rätt många timmar men kände mig ovanligt seg ändå. Hängde med boysen till banken och sen fick jag skjuts med till skolan. Väl där så tycker jag allt var mestadels jättefräscht. De hade också gym, swimmingpool (inomhus och utomhus), fotbollsplan och idrottshall. De hade specialpris just nu med alla de där grejerna för 270€/året. Rätt sweet. Undra hur länge det gäller? Skulle gärna vilja plugga en vecka dock innan jag tänker på sånt. Jag tror nämligen det finns en risk att jag får en liten chock. En positiv chock dock (smock) för jag vill plugga hårt och ha mycket att göra i skolan, mycket bättre än att vara ledig från allt sånt nu i 3-4 månader som jag ju varit.

Jag var tvungen förresten att starta ett bankkonto i banco santander. Jag har ju fixat 2-3 extra visa-kort nu inför resan så nu får jag fixa ett till. Det var tydligen obligatoriskt men även gratis FÖRUTOM att de var tvungna att ta 60€ som en insättning som man får in på banken. Jag hade bara med 50€ och fick låna 10€ av international-office-tjejen som jag pratat med på skype etc, antagligen eftersom hon kände att det var hennes fel att inte sagt något av detta till mig utan var mest flax att jag tog med en 50€-lapp och mitt pass :).
Träffade på folket sen efter min lilla tour och Gonzalo tyckte att jag skulle göra som de tydligen gör i Spanien. Två pussar på kinden. Det är ju såklart inget nytt fenomen direkt men jag vet inte riktigt vilka länder de jobbar så och hur reglerna är. Jag såg inte heller några spanjorer göra så och tydligen så är det första gången man träffas bara. Lite semi-märkligt eller? Hursomhelst är det ju nästan bara trevligt, bara lite ovant. Jag skakade typ hand samtidigt, det är nog inte så man gör. Fan :D.

Mitt schema verkar det som. Väldigt tidiga lektioner men man vänjer sig.



De bygger en ny fet byggnad för universitetet.

Sen gick jag runt och tog lite bilder lite kort, tänkte att det finns gott om tid för mig att göra det sen plus att jag började bli väldigt hungrig och extremt törstig så blev rätt snart sugen på att dra hem. De snodde ju mina enda cash så bussen var ju utesluten då jag inte hade några pengar så tänkte att det kunde vara ett bra tillfälle att gå och kanske lära känna stan lite bättre. Jag hatar ju att gå förresten. Det är fortfarande ett stort jävla mirakel hur så många kan uppskatta promenader. Sen finns det ju en massa människor som uppskattar typ, koriander med. Hursomhelst så blev jag lite vilse hur jag skulle gå (skolan och ena delen av villaviciosa delas nämligen av en motorväg med lite halvlabyrintiga gångbroar) så frågade en snubbe med en delvis tanke på att han antagligen hade bil och eventuellt skulle erbjuda sig att köra mig. Det var också vad som hände vilket var rätt gött.

Ska handla, sen plugga spanska, sen kanske köra mitt första pass starcraft och sen lägga mig tidigt så jag är pigg imorgon. Verkar bli en tung dag imorgon för övrigt. Först har vi ju skolan och sen den där festen i min ära. Ska nog köra rätt seminyktert på den där för antagligen är det väl föreläsning riktigt tidigt på fredag och alkohol lär inte förbättra mina möjligheter till kommunikation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar