fredag 9 september 2011

Sandy bridge och nya datorer

Som ni kanske har märkt har jag lite köpmani. Jag vill ha lite ny teknik, och det är fort!! Ny mobil, nytt bluetoothheadset, en e-ink bokläsare, en ny laptop och gärna sen ett trådlöst headset med mikrofon är jag sugen på. Får se lite hur det går men jag tror inte jag kommer kunna köpa det där, inte alls faktiskt :D. Hmm, undra om jag ska verkligen börja med min hårdspelperiod nu. Tänkte ju göra det men det har ju bara blivit max 3-4 timmar per dag, då blir inga barn gjorda. Vi snackar 8 timmar per dag. MINST!! Njää 6-8h iaf, det ska jag klara av med bra kvalité. Hursomhelst, jag läser om lite kort om sandy bridge. Tekniksidor nämner att det är en plattform med förändrad processorstruktur eller liknande på 32 nm men det säger iaf inte mig någonting om faktiskt förändringar i prestanda etc. Jag sneglar lite på deras wikipedia-sida och läser om att cachesize-skit och förstår väl vad det gör men inte direkt vad som är bra. Hursomhelst, vad jag dock hänger med på är att de ska ha en variabel processorkraft i bärbara datorer som beror på huruvida laptopen är dockad eller inte. T ex kan en dator dra 15w mobilt medans den går upp till 35w när den har en elsladd och det är ju coolt! Eftersom detta ska vara nytt så antar jag att energispar-läge och annan sån grej inte riktigt är samma sak. Blir ju iofs jobbigt om man t ex sitter hemma med laddare nära och inte har några problem på att halvera batteritiden så då antar jag att man kan slå på fulleffekt manuellt även utan laddare? Hursomhelst tycker jag det hela är rätt coolt och hur utvecklingen går framåt. Minns när jag köpte min dell laptop på 4 kg för 16 000 kr, nu kan man köpa en netbook för under 2000 kr som generellt är mer värd, även om prestandan kanske fortfarande är bättre på min dell. Eller jag tror det. Just det ja. Vad jag skulle skriva är att denna diskussion ledde mig in till att fundera om jag ska börja köpa saker i mellansegmentet. Eller fan, jag skriver ett nytt inlägg om det sen. Dags att duscha. Sen ska jag nog ta en välförtjänt bärs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar