söndag 18 september 2011

Skänka pengar till afrika osv

Åhh gud. Jag älskar min nya dator. Den är ju så fantastisk. Finns inget som är lika fantastiskt som den. Mina händer emot den. Mina lår emot den. Nää jag skojar. Men den är faktiskt fantastiskt. Imorgon måste jag installera starcraft så jag får se hur det där funkar. Hursomhelst, jag tror mest jag ville skriva hur mycket jag älskar den.

Åhh! Jag ville också skriva om välgörenhet och grejer. En bekant ska nämligen åka till ghana och jobba för volunärer. Hon ska tydligen undervisa i en skola. Jag tycker det är helt sjukt fint. Det är verkligen en god gärning för världssamhället. Samtidigt tänker jag att det är en rejält waste of time egentligen. Det är mycket mer värt att starta i en riktig organisation och tjäna pengar så man kan donera till välgörenhet. Jag tänker t ex på bill gates. Han startade iaf 1975 microsoft och nu är det värt om jag inte fylleläser 56 miljarder amerikanska dollar. Han skänkte nyligen bort 50% av sina pengar till välgörenhet. Det innebär att han hade 112 miljarder innan. Det betyder att han på 36 år har skänkt bort 155 miljoner per år i välgörenhet i snitt. Likadant mer Richard Branson (skapare av Virgin records och sen då virgin airfare etc). Han är också en av världens mest framgångsrika företagare som också skänkt bort en löjlig summa pengar av sin inkomst till välgörenhet.

Hursomhelst, det handlar egentligen inte om att folk som vill göra något fint för världen måste starta egna företag, det handlar mest om att välgörenhetsföretag är så extremt ineffektiva i sin strukt.ur att det generellt är bättre att jobba normalt och skänka bort kanske 50% av sin inkomst, än att jobba 100% för företagen i fråga. Varför? Ja, det handlar väl om vägledning och administration. Jag mår iaf väldigt bra över tanken att jag satsar på min framtid för att kunna tjäna pengar och skänka bort en del när jag blir tillräckligt framgångsrik före tanken att jag kan bidra med 10 000 kr/månad i voluntärarbete. Jag tror och hoppas att mitt framtida bidrag blir mycket mer än så i ren effekt. Men hey. Bättre att göra något än inget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar