torsdag 8 december 2011

Konstarbete osv

 Måste skriva ett rätt stort arbete om fyra olika konstverk utvalda ur några speciellt exhibitioner. Det skulle ju vara mycket enklare om man kunde välja något själv för då kan man skriva mer. Det hade också varit mycket enklare om jag hade kvar de texter+konstverk som jag tog bilder på, de verkar inte vara kvar på det minnesskortet jag använde vilket är rätt piss. Nåväl. Här är de konstverken jag har valt.

Jag tänkte skriva lite kort bara om varje grej och ni får gärna skriva lite om ni har några kommentarer. T ex så ska jag knyta an konsthistoria i arbetet så om ni vill dra några paralleler med Van Gogh, impressionismen eller något annat så gör gärna det :).
 
________________________________________________________________

Dante's Inferno - Caroline Bergwall.

När jag först såg dessa hörlurar hängandes högt uppifrån i en sladd på kanske 7-8 meter fann jag det intressant hur otroligt mystiskt och fängslande dessa hörlurar var. Det är verkligen en utsida som inte på något sätt visar vad som finns på insidan. Det kanske låter som jag förstorar upp några enkla hörlurar men jag det fångade iaf min  uppmärksamhet.

När jag sedan gick fram, tog på mig lurarna och lyssnade på vad som skulle sägas så visste jag därmed inte alls vad jag kunde vänta mig. Vad jag hörde var en rad meninga tagna ur vad som verkade vara en roman, upplästa med små variationer och sedan följt av ett namn och ett årtal strax därefter. När jag därefter läste vad som stod var det 48 olika översättningar av Dante's inferno. Den enkla analysen är väl att Bergwall försöker visa hur ett och samma budskap kan varieras på så många olika sätt och att varje mottagare gör sin egna tolkning. Lite samma tanke som med viskningsleken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar