fredag 30 december 2011

Alkoholmätare!

Det där med alkohol och bilkörning är ju rätt intressant. Kan sätta mitt liv på att väldigt många pensionärer bör ha samma reaktionsförmåga som någon berusad samtidigt som reaktionsförmågan efter bara några få öl garanterat ger rätt stort utfall. Lösningen bör väl iaf att folk som närmar sig en viss ålder måste göra lite tester och alkohollagarna kring bilkörning bör förbli samma även om det är sant att 99.99% av alla körningar garanterat kommer vara okej om man dricker tre-fyra öl.

Hursomhelst, jag tänkte att jag skulle kolla upp hur lång tid det tar att förbränna en mindre mängd alkohol så jag googlade runt lite och hittade en bra alkoholkalkylator där man skriver in kön + vikt plus eventuell mängd öl, sprit eller vin och så får man en uppskattad promille-halt samt hur lång tid det tar innan man kan köra lagligt.

För mig så blir resultatet följande;

Stor stark (40 cl, 5%) ---- Tid till körning
1 ------ 3h
2 ------ 5h
3 ------ 7h
4 ------  9h

Ni kan ju testa era egna värden här om ni vill; http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/alkocount4.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar