måndag 12 december 2011

Dagens ungdomar

Pratade med min vän Martin för ett tag sedan om att vår generation verkligen är skräp och att samhället kommer vara rätt mörkt sen när vi ska försörja samhället. Färre och färre människor vågar ta egna initiativ och sunda värderingar verkar bli mindre och mindre värda. Känner att det är ovanligt få människor också som jag ser upp till och beundrar, så borde det inte vara.

Nåväl. Lite osammanhängande tankar och text här nu men jag spenderar iaf min tid sjukt ineffektivt nu och försöker skärpa till mig igen och få goda rutiner. Minns att en vän hade ett program som begränsade mängden tid på facebook och tänkte hitta och installera något sånt för 2-3 hemsidor som jag lägger alldeles för mycket tid slösurfandes på. Kollar min mail hela jäkla tiden och även om det är gött att den är rätt organiserad nu så finns det som sagt inget mail i världen just nu som inte kan vänta minst 12h.

Hursomhelst, när jag spanade in en sida så var det en förälder som ville begränsa sin barns användning av facebook till x minuter per dag och då såg jag följande svar vilket fan gjorde mig irriterad

you shouldn't be limiting a child's time on face book it is a way for kids to express themselves and they will find a way (trust me). if you only have Firefox and you put that app than they will either delete that app and than pretend like it is still there or simply download another browser. you have to realize that in the modern world of technology your kids will always be able to outsmart you...
I'm sorry but that is simply stating facts.

Andra delen av det inlägget är antagligen sant men blir mest irriterad på första delen även om det också är rätt dumt att tro att alla sätt att bekämpa överdriven facebook-användning är dåliga bara för att det går att komma runt. När jag tänker på det där tänker jag alltid på ett inslag om en bro som många människor tog självmord ifrån och de ökade iaf stängslet med 1m eller något i den stilen och gjorde det liiiite svårare att klättra upp och det hade tydligen minskat antalet självmord därifrån med 40%. Klart att det är mycket möjligt att de kan göra det någon annanstans men poängen är att en viss tröskel gör att någon går från tanke till handling. Skulle man t ex sälja smärtfria självmordpiller på apoteket så skulle vi se en dramatisk ökning för att det skulle vara så lätt även om anledningen till att ta sitt liv inte förändras. Nu kanske det var ett litet otrevligt exempel men det illustrerar ändå att en enda droppe kan få bägaren att rinna över i de mest extrema av handlingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar