måndag 22 augusti 2011

Yeay, tror jag löst internet-mysteriet!

Mitt internet i lägenheten har varit sjukt instabilt. Det har alltid varit rätt OK eftersom jag mestadels stör mig på segt internet när jag spelar poker, och det gör jag aldrig hemma, fram tills nu igen då jag inser att det är rätt gött att 1tabla medans man kollar på nån serie.

Hursomhelst, det är så himla mysko att det gått segt. Köpte en topnotch-router med 3 antenner som funkade mestadels fett på skillnadsgatan. Perfekt uppkoppling trots att det var tjocka betongväggar och allt sånt. Sen här så funkar det skit. Ofta har jag bara 2 av 5 i uppkoppling, i bästa fall 3 och blir nerkopplad hela tiden. Youtube-klipp laddas ofta inte i takt med man kollar på dom utan ibland får man pausa och sen spela upp dom.

Skrivit på forum och allt sånt och ingen förstår varför det inte funkar, hundratals datanördar läser dessa trådar och all hjälp jag fått har inte funkat. Men nu! Nu verkar det som jag löst mysteriet! Det har handlar om krypteringen. WPA2 som är den högsta krypteringen är väl för stabil så jag gick ner till WPA(1) och nu har jag 4 staplar och det verkar som det funkar perfekt igen. Funkar det bra ska jag nog se om jag kan lämna kontoret redan 1 september för jag har ju tänkt ta ledigt och resa runt lite i september och jag kommer ju ändå åka till spanien den 20e ändå. Så då kan jag spela hur jag vill här hemma istället. Värt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar