tisdag 16 augusti 2011

Amerikaner och deras äckliga nationalism

Kollat på lite tv senaste dagarna. Igår så såg jag "Megafabriker" på national geographic där de gjorde brandbilar. Det var så löjligt mycket asskissing ifrån de som arbetade med att göra bilarna. Alla höll på att snacka om att brandarbetarna var såna fruktansvärda hjältar och whatnot. Det kändes väldigt osvenskt hursomhelst, eller rättare sagt väldigt amerikanskt att glorifiera människor. Inte för att de gör ett dåligt jobb, det vet jag såklart inget om. Bara att man itne säger så i sverige.

Hursomhelst. Och nu kollar jag på hells kitchen. Då är US Marines där med tolv soldater och alla ställer sig och applåderar för dom. Känner de verkligen att de kämpar för sitt land och att man bör visa stor tacksamhet? Jag finner det mycket märkligt.

Nåväl, ett lite surt inlägg! Kanske för att jag torskat typ 3-4000 kr idag, men antagligen bara för att jag inte ätit nåt och är hungrig :). Eller för att jag precis såg det på tv och kände att det var dags för ett inlägg. Dags att avsluta, tjo :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar