onsdag 31 augusti 2011

Språkbarriärer

Har funderat lite granna på hur jobbigt det kommer bli med språket nere i spanien. Man kommer ju garanterat klara sig men man vill ju helst att det ska vara perfekt så snabbt som möjligt. Ska ju tydligen vara 85% spanjorer i klassen, alla lärare är väl antagligen spanjorer också och det finns ju en risk att alla pratar spanska och så får jag turbo-lära mig det om jag vill kunna prata med mina klasskamrater.

Hursomhelst så håller jag på och försöker få tag på boende nu. Som jag nog har skrivit har ju skolan en sån service där folk lägger upp annonser och det är väl helt okej. Problemet är bara att allt verkar taget än så länge och de verkar skita fullständigt att göra något åt det. Man får istället ringa och maila till deras sån service som är dålig på engelska och svarar typ en gång i veckan med dålig engelska. De har nu skickat lite lägenheter som är lediga, i EXCEL-FORMAT!! Vafan liksom? De har alltså infogat en bild i ett excelformat och i formateringen har skit försvunnit och det hela är mycket märkligt. Sen så fick jag ett mail idag om lite olika studiolägenheter. De kostar 700€/månaden och jag har ju sagt typ 1000 ggr att jag vill ha något runt 350-400€/månaden. Undra om jag hinner få något svar om vad som är ledigt innan jag väl åker dit. Tur att jag har bott lite överallt så jag klarar mig egentligen med en säng, ett skrivbord och internet och jag får väl desperat försöka leta nåt nytt väl på plats.

Men detta är rätt hemskt. Jag funderar ändå på om manana-manana-attityd kanske genomsyrar landet vilket kan göra en del business rätt jobbig att genomföra eftersom man i sverige har vant sig med en viss effektivitet. Typ att människor svarar på emails och också läser vad man skriver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar