tisdag 25 oktober 2011

Konst och sån skit

Tog mig till montaditosstället för att plugga. Jag är lite osäker på varför, men jag var specifikt sugen på en fatöl och inte en burköl (som jag har hemma). Det är iofs ju gratis så spelar väl ingen roll direkt.  Försöker beställa en lite mer mättande montadito (=snacks. de har ca 80 st olika minimackor med olika tillbehör, serrano, iberico, kyckling, räkor) och tänkte att chorizo blev bra men det var en kallskuren bit, jag vill ju ha något maffigare.

Hursomhelst, jag har inget internet här men jag dundrade upp en massa länkar som vi fick ifrån vår modern konst-lärare Sally. Hon är som sagt rätt skön ändå men vilket flummeri 80% av all konst är. Problemet för mig är att saker man visar upp borde vara överdrivet intressanta. Jobbar någon t ex på apple 40 timmar i veckan, varje vecka i 6 månader så kan jag ge dom 15 minuter av min tid att ett helt företag visar deras nya produkt i 15 minuter. Jag ger dom min tid för de har jobbat hårt för det.

En "konstnär" å andra sidan går ut och super, reser runt en massa länder och slänger ihop en jäkla pisskulptur i en månad för en fruktansvärt massa pengar mest för att de har en massa tid över och visar upp all skit de gör. Det är inte direkt så att majoriteten av konstnärer gör vad de gör för att de har någon intressant tanke. De vill mest göra vad de vill göra spontant (t ex måla) och konstruerar någon sorts djup förklaring i efterhand. Det är inte bra. Det är också väldigt sällan intressant. Nu har jag gått igenom fyra "konstnärers" skit och det är som sagt skit. Jag blir ärligt talat irriterad. Och många av dessa konstnärer finansieras av skattepengar. Det gör mig ännu mer irriterad.

Lägg sen till någon äcklig skribent som försöker låtsas vara kultiverad som beskriver "verken" i alltför jobbiga meningar mest för att uppfylla sin egen självbild av att vara sofistikerat intelligent. Usch säger jag.

PS: Med det sagt så finns det helt klart intressanta grejer. Jag antar att det är som med musik. 95% är dåligt, 3% tycker du är bra av fel anledningar och 2% tycker du är bra av rätt anledningar.

PS2: Filosofi och texter är den rena formen att förmedla en intressant tanke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar