lördag 15 oktober 2011

Acer Aspire S3

Är sjukt prylsugen igen och läser idg som tusan. Köpte ju en ny dator precis innan jag åkte hit och jag älskar den även om jag nu inser att prestandan kunde varit bättre. La iaf upp en påminnelse då jag visste att Acer Aspire S3 med en ny intelplattform skulle komma runt nu och nu läste jag recensionen. Gaaah, jag vill ha!! Dock planerar jag att ungefär kunna avvara 300-400 kr per månad maximalt för en ny dator vilket betyder att jag bör ha den här i 14-18 månader till vilket känns rätt långt över dennes livslängd. Det där känns för övrigt som ett rätt hälsosamt sätt att tänka när det gäller inköp av dyrare grejer. Typ så är nog min dell laptop för 5 år sen 2006 för 16 000 men har ju använt den aktivt i iaf 4 år (48 månader) vilket ger ett månadspris på 333 SEK eller dagspris på ungefär 11 SEK vilket innebär att t ex att det är dyrare att dra en öl vars "nytta" bara håller en dag.

Kanske verkar som ett konstigt och felaktigt sätt att resonera men sanningen är ju den att väldigt många gör av med mycket mer pengar än jag på saker som inte har någon längre hållbarhet och tycker samtidigt att de aldrig köper något dyrt. Typ de som betalar 50 kr för en liten ciabatta på något café en gång i veckan.

Fan va trött jag är, jag skulle kunna skriva det här mycket bättre men är  tröööööött. Här kommer iaf specifikationerna på aspiren

Acer Aspire S3-951-2634G24iss
Tillverkare: Acer, www.acercomputer.se
Processor: Intel Core i7 2637M, 4 st 1,7 GHz.
Grafik: Intel GMA HD 3000, 128 MB.
Minne: 4 GB ddr3.
Lagring: 240 GB ssd.
Dvd: Nej.
Anslutningar: 2 st usb 2, hdmi, hörlur.
Trådlöst: 802.11b/g/n, bluetooth 4.
Kortläsare: Sd, sdhc, mmc.
Bildskärm: 13,3 tum, 1 366 x 768 bildpunkter.
Webbkamera: 1,3 megapixel.
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64 bitar.
Batteritid, hög belastning: 1 timme 20 minuter.
Batteritid, låg belastning: 7 timmar 4 minuter.
Ljudnivå 50 cm avstånd: 0-40 dBA.
Storlek: 32 x 21,2 x 1,75 cm.
Vikt: 1,34 kg.
Garanti: 1 år.
Cirkapris: 13 500 kronor.

Plus: Snygg, tunn och lätt. Bra prestanda. Stor ssd-disk.
Minus: Medelmåttigt tangentbord. Högljudd kylning.
Betyg:  (8 av 10)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar