söndag 31 juli 2011

Starcraft 2 som sport?



Som jag har nämnt tidigare så kollar jag en del matcher ifrån starcraft 2. Det är helt klart mitt största waste of time nånsin. Jag vill bara säga det för jag förstår att ni tänker det! Det är inte bra. Hursomhelst, jag har slutat spela spelet själv men jag kollar ändå på matcher. Tiden går ärligt talat rätt fort när man ser en match men visst är det inte egentligen särskilt underhållande och framförallt är det väldigt enformigt.

Hmm jag hade en poäng här nånstans. Aja, jag kollar på en just nu iaf och jag funderar på huruvida starcraft 2 borde räknas som en seriös sport eller inte. I sverige är svaret såklart självklart "NEJ!!". I korea däremot har Starcraft 1 haft proffsligor med TV-framträdanden och sponsrade proffs i 9 år. Hursomhelst så är det helt klart en helt jävla sjuk mängd skillz som bra spelare har. De är först och främst helt löjligt snabba och gör 220 APMs (actions per minute, dvs mer än 3 beslut i sekunden) men samtidigt känns det inte riktigt som en legitim sport ändå. Varför inte? Jag vet faktiskt inte. Jag är inte ett fan över att hävda att bara för nåt är tradition så är det bra men lite så känns det. Och då kollar jag ändå och spelar ibland spelet.

Generellt vill jag dock säga nej. Kanske för att rent teoretiskt är fotboll den mest ultimata och vackra sporten någonsin och jag hatar typ marathon eller långdistanscykling men SC2 är svårare att placera. Helt klart. Nu ska jag sova. Godnatt.

PS: För er som inte vet nånting om starcraft och varför det skiljer sig ifrån andra dataspel så handlar det uteslutande om balans. I 99.99% av alla spel finns det en strategi som är korrekt som man bör köra efter medans i starcraft så är spelet 100% anpassat efter din motståndare. Dvs precis som poker eller schack. Därför blir det intressant. Vem som är världens bästa counterstrike-spelare är t ex fruktansvärt ointressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar