onsdag 20 juli 2011

Murdoch: Qu'ils mangent de la brioche


Jag minns en historialektion under SOn i högstadiet om tiden runt franska revolutionen och Versaille. Tydligen så var kungahuset så fruktansvärt avlägset ifrån folket att när en någon kom och bad de om hjälp och sa att brödet var slut så sa en prinsessa orden "Let them eat cake" eller på franska "Qu'ils mangent de la brioche*". 

*Påpekas bör är att jag faktiskt gjort en brioche och det är ingen kaka utan också ett bröd, även om det är sötare och lite mer exklusivt än det brödet som bönderna åt.

Hursomhelst, jag tänkte på dessa ord när jag kollade på nyheterna och såg Rupert Murdoch på tv. Killen är rik, snuskigt rik. Han har antagligen i årtionden glassat runt och varit uppbackad med folk som fjäskar röven av sig och umgås med andra människor som varit i en liknande sits. Hursomhelst så tycker jag det ger uttryck på en brist på känsla över oss vanliga människor. Han uttrycker "I would just like to say once sentence; This is the most humble day of my life" och är sen tyst som han precis sagt något stort. Jaha? So? Det är inte direkt så att detta helt plötsligt ger honom sympati och folk är OK med det hela. Men det är nog det han tror. Nu har han visat sig ödmjuk. Nästan så han kan skicka alla i rummet en limpa brioche.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar