tisdag 3 januari 2012

Fundior ger fetaste räntan, börjar spara i sparkonto


Tänkte bara tipsa om ett litet sparningsmove jag gjorde som massa gjorde. Oavsett vad man tycker om statlig insättningsgaranti eller inte så borde man ju aldrig spara (ha kontokort osv är dock helt ok) sina pengar hos storbankerna då de ger pissräntor och allt är allmänt crap. Har man en bra sida och gör lite kort research kan man hitta ovanligt bra sparräntor iaf och huvudsaken att välja mellan är väl om du vill köra med eller utan statlig insättningsgaranti. För er som inte vet så innebär det att staten garanterar dina pengar om banken skulle gå i konkurs. Helst vill man ha detta såklart men samtidigt så är detta något väldigt svenskt och världens största banker har det inte (de är inte osäkra för det) och du kan ibland få mycket högre ränta hos de andra.

Fundior som är registrerade på aktietorget ger 6.75% ränta om jag binder det för ett år men högst 50 000 kr vilket är lite annorlunda. Hursomhelst är det supervärt så jag tänkte slå till och det borde andra också göra.

Skulle ni däremot vilja ha insättningsgaranti kan ni få ca 3.6% på bluestep och det är ändå värt om ni t ex maxar superlånet på avanza och sparar pengarna där. Om ni rent hypotetiskt lånar 50k via avanza på avanzas superlån och drar in på fundior så blir ju vinsten ca 1825 kr på ett år, inget fantastiskt men en halv resa och ingen risk.

3,85% på PayEx credit var förresten bättre, det skulle alltså innebära en vinst på 0.75% vilket ju är kanske lite tveksamt av vad som är värt. 750 SEK på 100k är väl knappt värt besväret. Eller jag vet inte. Hursomhelst, Fundior är fett som fan iaf, ta det.

Just det ja, Akelius ger också 5% upp till 50k så då tjänar man ju 1.9% på 50k vilket ju blir 950 kr vilket ändå känns ok.

Hursomhelst så är sparande både rätt tråkigt och rätt kul, jag tycker ändå det är kul på avanza när man sparar undan och sen inser man efter ett år att de 200 kr per månad man lagt ner på en resa i två år har blivit 4800 kr osv osv. Nu ska jag sluta skriva, tjing på er!

PS: Jag är inte särskilt insatt i aktiemarknaden längre (var det i gymnasiet) men min magkänsla är ändå att investera i fonder vilket jag kommer göra mestadels men det känns lite risky att satsa CSN-pengar och skit i aktier osv så skönt att ändå ha 25-30% i sparkonto och resterande 70-75% i aktier/fonder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar