lördag 26 november 2011

Varför spanjorer är så dåliga på poker

1 km lång kö för att köpa några bingobiljetter.

Spanjorer är rätt dåliga på poker. Kanske inte lika dåliga som greker, italienare och portugaleser men de kommer strax därefter om man tänker på europa. Gambling och spelteori har lärt mig en del om livet. Det har hjälpt mig kuna bedömma saker och se saker för dess rätta natur. Det har lärt mig att väga olika faktorer i någon sorts poängskala för att ta beslut.

När jag tänker på ett exempel av det sista så tänker jag på en debatt angående genmodifierade grödor för flera flera år sen. De pratade då om golden rice som var mycket nyttigare, andra grödor som kunde minska mängden bekämpningsmedel som behövdes och massa andra saker, ni vet nog redan om allt det där. Sen intervjuade de en motståndare som jag tror var någon sorts präst och han sa att det inte var bra för det kunde sabba jordens balans. Nu verkar detta mestadels vara bullshit men vad jag tänkte på då är att även om man tycker det där är en viktig poäng så är det fortfarande helt ointressant, även om man ger detta argument "full poäng" och erkänner det så spelar det ändå ingen roll, fördelarna utväger nackdelarna med hästlängder. Ganska självklart exempel nu men det händer rätt ofta att folk poängterar en eventuell nackdel och på något sätt intalar sig själv att bara för de hittar ett problem så spelar det ingen roll hur många andra stora problem de löser.

Hursomhelst, så vi promenerar i centrala Madrid och vi kommer till en gigantisk kö. Vi snackar säkert en kilometer lång. Lilo berättar att det är ett nationellt lotteri ikväll och anledningen till varför dom står i denna kön är för att det var vart de sålde vinstlotten senate gången. Man kunde köpa lotter vartsomhelst annars utan att kö men de valde alltså att stå i flera timmar för att få biljetten just ifrån det stället.

Det är givetvis fruktansvärt korkat men det serverar väl också till vissa emotionella grejer, om de nu tycker det är en sån kul grej att stå där så får de väl göra det liksom. Det är lite samma sak som vad jag kanske nämnt någon gång tidigare med mina funderingar av att jag egentligen helt klart hade tjänat på att planka på spårvagnar etc och jag bryr mig inte så värst mycket över att betalal 1400 SEK eller vad det var (jag tjänar det i längden på att slippa betala månadskort) men ändå så kan jag inte riktigt slappna av om jag åker plankandes oavsett hur dumt jag vet att det är. Nåväl!

Så vad har det med poker att göra? Jo! Poker är ett sånt exellent spel för att det är så fruktansvärt lätt att tro att man är bättre än vad man är. Jag gör det antagligen och massa andra gör det definitivt. Särskilt folk som är riktigt dåliga, det är därför de fortsätter att sätta in pengar för att de intalar sig själva att de bara har otur. En annan "skönhet" med poker är ju att det verkligen går att motivera hur lätt som helst (och relativt övertygande) om varför världens sämsta spel är bra. T ex så har man någon som är ny till poker sagt något som inte stämmer och så säger man kanske att det var ett dåligt spel och sen säger dom "ja men jag vann ju?". Orkar inte förklara varför detta är uppenbart fel men du kan iaf göra allt rätt och ändå förlora, det är kortsiktig varians. Dock är det väldigt lätt att börja tro att något som egentligen är dåligt är rätt just pga denna kortsiktiga varians. Säg att du har 27o, den sämsta handen av alla 169 st, en person höjer 10 kr, en annan höjer till 40 kr och du går all in för 1000 kr. Alla lägger sig och du vinner 50 kr + blindsen. Samma sak händer igen och du vinner 50 kr + blindsen igen. Nu börjar du tro att bara för de har fått dåliga händer så blir ditt spel bra. Ditt spel är kasst, du kommer förlora så mycket varje gång du får syn att de ggr du lyckas (vilket lär hända relativt ofta) inte är bra.

Så det var en sida. En annan sida är att vara vidskeplig. Många livepokerspelare är såna torskar och tror att bara för att de vunnit med en viss hand så ger den dig tur. Säg att du gillar 98s för att du har haft extra tur med just den handen och så spelar du den alldeles för mycket och för aggressivt. Detta är sånt vidskepligt beteende som bra spelare utnyttjar och det är också sådant vidskepligt beteende som får folk att köar för att gå till samma lotteriaffär för att de tror att de ökar deras chans att vinna. Dvs nooobs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar