onsdag 9 november 2011

Matte-tenta osv

Tjaba! Visar sig att vi har matte-tenta på måndag. Håller som sagt på med linjär algebra, matriser och skit, hälften känner man igen vagt medans hälften (matriser) är nytt även om det inte verkar för komplicerat. Känns dock väldigt ovant och märker mig själv göra en fruktansvärt massa slarvfel. Det är inte jättekonstigt, man skriver ofta ner 3x3 tal i typ 5 serier så det blir liksom 50 tal för en enklare uträkning och sen ta rad 2 minus rad 5x3 ggr och så glömmer man något minustecken och så blir hela skiten helt fel. Slarvfel var det som hindrade mig från att få MVG i matte A, B och C (skrytigt kanske men det är sant) men jag tror jag aldrig någonsin gjort så många fel på en enda uppgift som jag precis gjorde. Fruktansvärt frustrerande, som ni kanske vet hatar jag att göra om saker flera gånger.

Hursomhelst! Som ni ser så har jag börjat använda digitala anteckningar. Det är lite som att lära sig skriva igen, man är lite osäker på hur man ska göra saker. Det finns ju nämligen rätt många sätt att göra samma sak. T ex så är det ju tydligare (och tar mindre plats) att skriva 2x + 5y + 3z = 25 men det blir genast mycket jobbigare om du ska ska skriva 2x upphöjt till 2 (okej, 2x^2 funkar men hur skriver du liksom typ vektor V (v med en pil ovanför) eller lambda-symbolen? Hursomhelst blir det lite brainfreeze ibland i början och då läraren skriver rätt många siffror etc så innebär mina funderingar ibland att jag tappar bort mig i tavlan. Däremot blir det så fruktansvärt löjligt mycket tydligare, sen ni eller hur fint det där talet är eller? Ni vet väl förresten att ni kan klicka på varje bild för att få den i bättre/större kvalité btw?

Aja, det blir iaf en hel del matte nu men känner att jag gjort tillräckligt för idag. Tjing på er!
PS: Någon typ av nationaldag imorgon så är ledig, SWEEET!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar