tisdag 22 november 2011

Friskare, skalor och fritt skapande

Leker lite med photoshop bara. Pay no mind.
Idag hade vi en video/skypekonferens med två olika arkitekter från Zurich och Ljubjana. Det var coolt även om det kanske var lite för kort. Eller, vår lärare ställde lite tråkiga frågor. Personligen så tycker jag det är relativt ointressant att spekulera hur sketchande osv kommer vara i framtiden (det går ju inte göra något åt det/anpassa sig + svårt att veta) och kunde valt mer intressanta frågor IMO.

Det som var lite intressant tycker jag var hur ena arkitekten pratade om hur han (som också hade en utbildning i data engineering) endast använde datorer när han hade 99% av sin idé klar i huvudet för att annars skulle han formas av programmet och sluta bli unik utan bli mer och mer lik vad programmet föreslår eller ger för resultat. Det fick mig att tänka på en ständigt återkommande diskussion jag har med Aron, Linus och dom angående skalor och musikteori.

Linus tycker det var idiotiskt av mig att säga att använda skalor är fusk. Allting man spelar följer såklart en viss skala, annars blir det falskt/fult men min poäng är verkligen fortfarande helt klockren. Man förstärker extra hårt vissa färdiga mönster och lösningar och begränsar sig. I en optimal fantasivärld i teorin så blir ju allting mer unikt desto mindre musik man lyssnar på och desto mindre musikteori man men denna värld förutsätter ju också att man har en sorts inneboende närmast obegränsad kreativitet som gör att man inte behöver några hjälpmedel. Jag hoppades själv att jag kunde skapa musik nästan helt spontant utan att kunna några kvintcirklar, paralelltonarter och terser osv och det har gått bitvis men uppenbarligen inte tillräckligt för att jag ska kunna skapa någon större samling till t ex en skiva. Tror iofs det skulle gå om jag bestämde mig för att släppa alla mina övriga mål och bara spela musik i t ex en månad men antagligen får jag fortsätta att läsa lite skit för kunna bygga ihop olika riff och grejer till en sammanhängande låt istället för några enstaka riff, intron eller verser som inte alls passar med varandra. Musik är inte särskilt njutbart med 1 minut långa låtar.

Hursomhelst så tror jag iaf jag har varit lite väl i riskzonen att bli alldeles för digital med min nya wacom, nya program etc etc. Jag intalade mig själv att sketcha för hand osv bara gör det hela jobbiga och man sparar tid genom att göra allt på datorn direkt men jag tror jag helt klart lärde mig att kanske inte ge lika stor tilltro till datorer eftersom jag, precis som föreläsaren, tror att man tappar sin personlighet i programs olika funktioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar