onsdag 2 november 2011

Låta dina rutiner äta upp dig

I och med tiden går så känner jag att jag har blivit mindre och mindre produktiv, eller rättare sagt, jag gör mindre saker på mer och mer tid. Och jag lägger upp scheman och det slutar med att det ändå inte blir som jag tänkt. Varför? Jag tror det har med att jag konstant avbryter mig själv för att jag låter mina rutiner bli viktigare än vad jag håller på med just nu. Jag kollar mailen 20 ggr per dag trots att jag inte kan komma på något som inte kan vänta minst en dag på genomförande. Jag intalar mig själv att kolla på serier är en skön paus innan man börjar jobba osv osv osv.

Det får mig att tänka på de stunder när jag var som mest produktiv. Jag minns när jag jobbade mycket med hemsidor. Det var ett jäkla mäck, rota i källkod, glömma att stänga en tag nånstans och allt blev skit. Jag minns dock att jag satt typ 8 timmar i sträck utan nån paus eftersom man kom in i ett stim och det var så belönande när man var klar för man kände att man gjorde verkligen en massa. Just det med att komma igång tror jag är oerhört viktigt. Om man schemalägger att t ex plugga i 1,5 timma så tar det ju typ 45 minuter innan man har värmt upp hjärnan i många fall och då blir det bara 45 minuter plugg. Är du då 30 minuter sen så blir det 15 minuter. Jag skriver det här för nu börjar mina rutiner bli så många att de äter upp stora delar av min dag och jag måste nu börja aktiv sluta.

T ex nu så skulle jag ta en kaffe, sen plugga och däremellan kom jag på att min podcast som kommer ut en gång per vecka bör komma idag. Så jag gick in på itunes och nu har jag dragit ut på tiden igen. För det handlar inte riktigt om att det tar typ 30 sekunder att kolla din mail. Det handlar om att något skäl ditt fokus och att det är svårt att fokusera på en grej om du konstant tänker på andra grejer.

Allt sånt här är rätt lätt om man jobbar normalt och inte har något direkt man vill uppnå utanför arbetstid men om man har lite fler projekt på gång och/eller pluggar där tiden inte är direkt uppdelad i fritid och arbetstid är det en helt annan femma.

Hursomhelst, nu ska jag iaf aktivt försöka fokusera på en sak i taget och rätt lång tag för den delen. Vi försöker att börja nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar