tisdag 29 november 2011

Nytt moment

The hallelujah moment. Kom precis ifrån gymmet. Har haft lite funderingar på att ta med shorts och dra lite gött i jacuzzin där och sen kort bastu och har inte riktigt gjort det förrens nu. Det var riktigt jäkla gött! Att ta ett dopp gör verkligen under för sinnesstämningen, man vaknar direkt. Har funderat lite på att ha någon period där man funderar lite över vad man bör göra, i livet och rent praktiskt i veckan. En stund varje vecka att lägga upp ett schema eller en stund där man kan fundera om man kan hitta på något kul i veckan och vad. Kom på 15 minuter i poolen är EXAKT när denna stund bör inträffa. Anledningarna varför är tre
  • Tiden är perfekt. Ungefär 15-20 minuter
  • Det följer ett schema. Det är som sagt sjukt lätt att t ex plugga spanska i 30 minuter hit och dit i teorin men när man är hemma är det lätt att andra saker kommer emellan. Inte här.
  • Det finns inga distraktioner. Anledningen varför man inte är så effektiv hemma är ju att det finns så mycket grejer man kan göra framför datorn t ex. I vattnet kan man knappt lyssna på musik, det finns bara plats för dig att tänka.
Denna dag kom jag mest på två saker. Inget revolutionerande direkt men jag funderade lite över om jag ändå kan lyckas få en musiksetup här i spanien eller om jag får ge upp den tanken. Jag funderade lite på om jag skulle köpa en allt-i-ett-dator a la imac men med tanke på min boendesituation så tror jag inte det blir aktuellt denna terminen. Tror ju att jag kommer flytta till centrala madrid nästa år eller nästa läsår så vill inte köpa alltför mycket stora saker. Vill inte heller låsa ner min laptop med ännu mer sladdar och grejer och minns hur jobbigt det var med min HTPC hemma när jag hade två ljudkort och försökte spela in. Min framtida musikdator ska helt klart ha en enda ljudsetup och nyttja ett ljudkort, jag orkar inte hålla på och växla ljudkälla mellan TVns högtalare och mitt andra ljudkorts ljudkälla (den ena hade delay vid inspelning, den andra inte) osv osv. Nog om detta.

Den andra saken jag kom fram till var helt enkelt den gamla idén om att jag ska plugga 15-30 minuter spanska per dag. Detta föll bort lite i tankarna och tänkte att jag skulle förstärka denna rutin genom att ge den en specifik passande tid (15:00 varje dag) samt en plats i min google calendar med passande dagliga påminnelse 5 minuter innan så jag inte glömmer av. Bra skit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar