måndag 5 april 2010

Högskoleprovet

Tänkte försöka plugga inför högskoleprovet och samma vecka är väl en bra tid att börja? När jag gjorde högskoleprovet så fick jag helt ok, dock minns jag att jag bara hann göra hälften av diagrammen för jag började skissera exakta linjer överallt och lite annan skit. Nu hursomhelst tänkte jag plugga och övade lite gamla prov och det går ju rätt bra ändå. Fick nästan full pott direkt på diagram (har gjort 2 st hela delar) och engelska läsförståelse gick också rätt bra, tappade dock lite på en sjukt tråkig text. Men hursomhelst så räknade jag lite på vad det skulle krävas för olika poäng.

Att räkna ut någon sorts jämförelsescore på alla olika delar är ju jättelätt om man bara har en normeringstabell, jag stör mig på de jag har frågat och sagt att "det inte funkar så". Nej, vi vet alla all orden har mer poäng osv men det betyder ingenting egentligen.

Hursomhelst så tog jag mig friheten att räkna ut en tabell där man kan se vad man snittar på varje del beroende på vad man får för points. Har man t ex 17 av 20 så får man 1.8.

Först har vi alltså högskoleprov och sen då antal rätt av 20 möjliga.
0.8 10
1 11
1.1 12
1.3 13
1.4 14
1.6 15
1.7 16
1.8 17
2 18
19
20

Hursomhelst så känner jag mig nu riktigt taggad på att plugga. Att sätta t ex 18 av 20 för 2.0 är ju inte alls särskilt omöjligt. Jag trodde ärligt talat att man behövde typ 19.5 eller nåt sånt. Kanske tom lyckas lära mig något på såhär kort tid. Märkte att min huvudräkning har blivit brutalt dålig och jag tror jag är dummare än jag nånsin har varit tidigare. Lär väl dock få bottenpoäng, jag tror en av de svårare grejerna är att komma i rätt mental state och även om man klarar full poäng hemma så är det en annan sak att göra det på lördagmorgon kl 8. Hursomhelst får jag börja ställa om dygnet nu.

Och PS: Jag nämnde tidigare i ett inlägg att jag inte säger resultat om jag inte känner att jag förberett mig max och också fått max. Lär inte få 2.0 nu på lördag så om jag inte säger mitt resultat så betyder det inte dåligt, det betyder bara under 2.0 :). Haha, kul att pratar som någon bryr sig. Godnatt iaf :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar