fredag 30 april 2010

Gårdagens debatt

... var intressant. Första debatten började med ett videoinslag ifrån en rätt tråkig dansk komiker som ledde in till debatten om jämställdhet. Jag tycker folk var rätt löjliga med att Nyamko Suoboni (kan vara fel!!, har inte internet!) inte ville kalla sig feminist och var jämställdhetsminister. Enligt EN definition innebär det att vara feminist att man ser att män är överordnade kvinnor och att man tycker det är fel. Enligt den definitionen är de flesta feminister, korrekt så. Jag är dock rätt övertygad om att de flesta associerar ordet feminist som något annat än så. Man har associationer till feministiskt initiativ och Gudrun Schyman, man tänker kanske på manshatande butchlesbiska och/eller har andra associationer. Jag tror jag tänker ganska likadant som Nyamko, jag håller med om den första defitionen men jag föredrar att kalla mig för jämställdhet och frihet. I denna debatten hörde jag förresten för första gången en sosse säga något som faktiskt hade substans och en tanke som gick längre än 1 steg. Minns inte vad han heter men han nämnde att det är otroligt viktigt att man får män att vara hemma lika mycket som kvinnor eftersom om det är 80/20 på ledigheten som det är nu så sätter det kvinnor rent allmänt i en lägre sits på arbetsmarknaden. En arbetsgivare  tänker därför (korrekt) att en kvinna riskerar att försvinna 9 månader medans om arbetsgivaren anställer en man så löper dom inte alls samma risk. På så vis får män jobb oftare, de får högre löner och sätter kvinnor rent allmänt i en taskig sits.

Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker. Tycker det alltid är svårt att överväga hur mycket inflytande politiken ska ha över människor. Jag tror på att folk ska bestämma själva över sina liv men jag har också den något kalla inställningen att allt skulle vara bättre om folk ibland blev styrda.

Andra debatten var om bostadsbubblan osv och eftersom jag antagligen kommer köpa en lägenhet i dagarna kände jag mig högst påverkad. De menade att unga människor belånar sig upp över öronen eftersom räntan är så skylåg och därmed gör att folk är beredda att bjuda mer på lägenheter vilket trissar upp priserna. Det är nog väldigt sant. Jag skulle väl se mig själv som hyfsat smart och logisk som ändå kommer köpa ansvarsfullt men skulle jag varit lite mer impulsiv skulle jag funderat på att köpa en ännu dyrare lägenhet eftersom det knappt kostar något just nu. Går räntan dock upp ifrån 1,5% till 5% vilket verkar troligt så går ett miljonlån uppenbarligen upp ifrån drygt 1700 kr/månad till typ 4400 kr/månad, en ganska stor skillnad såklart.

Denna gång var det även en tredje debatt som handlade om huruvida det är rätt att poliser utreder sig själva. Det känns hyfsat naturligt att kollegor inte ska utreda sina kollegor och att det inte är så konstigt att bara 1 av 450 anmälningar emot poliser leder till åtal. Jag har väl inte så stor insikt av polisen som allmänhet men rent allmänt känns det som att det är ett litet överdrivet hat. De försööker sköta sitt jobb, de är dock bara människor som om man hänger med folk som bara vill förstöra så är det nog rätt svårt att undvika att bli bitter. Och om nån jävla ungjävel kallar en massa skit hela tiden så är det väl rätt normalt som människa att man nån gång tappar humöret. Det gör det såklart inte rätt att använda övervåld eller whatever men poliser är enskilda individer som också görs fel.

Det var mina kommentarer om det :). Angående att säga något eller inte så gick det förresten inte. Det var några ybermarxister som stod och räckte upp handen under hela programmet och de fick inte säga något, känns inte som de var så sugna att släppa in folk just igår. Men var jag snygg :P? Syntes jag :P?

2 kommentarer:

  1. Om du satt längst fram ute på kanten så såg det ut som att du väntade på högvatten. Dessutom är det nåt suspekt med killar som kan sitta med benet över det andra. Det gör ju och och klämmer bara av att se andra sitta så.

    SvaraRadera
  2. Det var svårt att veta hur man skulle sitta :). Är man lite mansgris kan väl det uppfattas som feminint om man rent övrigt sitter lite undergivet men har man överkroppspondus (vilket kan kanske hade? dunno) så funkar det. För övrigt så är jag rätt nöjd över mitt organ, och det brukar de jag träffar också vara :).


    Hur ser man ut när man väntar på högvatten :S? Jag känner inte till det uttrycket alls

    SvaraRadera