fredag 5 mars 2010

Värdering av egen tid :)

Pratar med en kompis just nu som sa att det är dyrt med att luncha ute och jag ville förklara varför det blev dyrare för mig att göra mat själv :).

Lagar jag något så tar det typ 15-20 minuter oftast. Ingredientserna kostar 20-35 kr om man inte kör något billigt protein. Kilopris för fryst kycklingfile är ca 90 kr/kg och 300 ggr= 27 kr. Just nu skulle jag uppskatta värdet på min tid på typ 200 SEK/h, det är väl ungefär så mycket min tid är värd. Med denna uträkning kostar det alltså 66 kr för mig att lägga ner 20 minuter (20 min= 0.33 timmar) och totala avgiften för att laga mat själv är på 93 kr medans dagens lunch kostar 60-65 sek. Jag sparar alltså pengar på att äta ute.

Faktorer att ta hänsyn till:
*Att laga mat är ju ofta kul, så de 15-20 minutrarna kan räknas om i bortslösad om man nu är sugen på att laga mat. Är man det dock inte så räknas detta som tid förlorad.
*Det tar ju också tid att äta ute. Kanske tom extra tid. Det brukar ju dock gå snabbt att käka ute, sällan man väntar mer än 10 minuter om ens det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar