söndag 30 januari 2011

Tomas Andersson Wij nr 2

Jag skrev om låten "Tommy och hans mamma" för nåt tag sen och sen lyssnade jag på nån skiva med honom och tyckte resten var rätt skit. Sen hittade jag "So long" och den är riktigt nice. Det är lite intressant ändå. När man lyssnar på texten känns det som man får en stark känsla av närvaro och jag tror det handlar mycket om att det är på svenska. Oavsett hur flytande engelskan man talar (jag känner mig väldigt bekväm) så är svenskan närmare till hjärtat till engelskan och jag tror också det är en stor anledning till varför Håkan är så gigantisk. Jag tänker på en sak som Thåström sa i någon dokumentär. Han sa nåt i stil med "Jag försökte skriva på engelska ett tag men sen kom jag på att det bara blir ett ihopplock av saker man har hört".

Har själv försökt att skriva texter på det senaste och jag tycker det är supersvårt att få det bli bra, annrolunda och nytt på engelska. Har börjat försöka skriva på svenska och sen försöka översätta för det känns faktiskt nästan för personligt att sjunga det på svenska. Vilket ju är konstigt. Medans jag skriver så minns jag i högstadiet när en som var med i ett band var kär i en tjej. Han skrev en låt som hette "I love you". Jag kan sätta 1000 miljoner kronor på att han aldrig skulle skrivit och sjungit en låt som heter "Jag älskar dig". Nåväl, vi får se hur det blir :).

Spotify-länken har vi här Tomas Andersson Wij – So long

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar