onsdag 5 januari 2011

Ansvarsfull pokerspelare

Strukturerade om mitt pokerbokföringsdokument precis och sammanförde live och online och hade ju tänkt att börja betala in lite i pension och lägga undan lite i taget för resor och liknande. Första riktigt bra året jag vann så sparades jag nästan allt men nu ska jag spendera desto mer och sätter därför sparmålen hyfsat låga och känner jag för det så kan man ju alltid spara in lite mer. De ser iaf ut såhär

3% av pokervinst går till pensionsfond
6% av totala pokervinsten sparas i allmän kapitalförsäkring
2% av pokervinst går till teknikfond (typ köp av ny dator och liknande)
5% av pokervinst går till resfond

Detta betalas kvartalsvis och anledningen till det är ju att ens inkomst svänger så mycket och det blir jobbigt att ta ut kanske (säg att man vinner 30 000 kr) 10 000 kr i januari och så helt plötsligt förlorar man 40 000 kr i februari och så har man köpt massa fonder trots att man förlorat över perioden jan-februari. Så får man kanske sälja fonder och mäcka. Nu ska jag förhoppningsvis hålla mig lägre i nivåer och förhoppningsvis se jämnare resultat istället för stora svängningar men kvartalsvis känns rätt perfekt oavsett.

3% till pension är ju mindre än de 5-6%en som är normalt men jag har ju alltid sparat i allmänt fondkonto sen jag gick ur grundskolan och skillnaden på de två är ju bara att ena är låst tills man är gammal och ena är det inte (alltså, rent tankemässigt, pratar inte om regler/skatter/funktion) så det blir ju nästan att man sparar 9% till framtiden.

Har nog nämnt avanza tidigare och det är iaf lätt bästa banken och jag är fortfarande sjukt nöjd. För er som sparar förresten så måste ni verkligen byta till kapitalförsäkring istället för vanligt fondkonto. Är så sjukt mycket bättre. Sen gillar jag deras Avanza zero (fond som speglar svenska börsindex helt utan avgifter) där jag sätter nästan allt mitt krut i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar