lördag 8 januari 2011

Mänskliga och sociala skyldigheter

När jag bytte telefon nyligen så var jag tvungen att synka om mina kontakter igen med facebook om jag ville ha uppdateringar eftersom de oftast bara var sparade efter förnamn och eventuellt kanske typ John S om det fanns flera. Då märkte jag iaf att två personer vars nummer jag har på telefon har tagit bort mig som vän på facebook! Jag vet inte riktigt vad de sociala reglerna är men är det inte rätt oartigt? Jag tar bara bort folk som jag verkligen inte kan minnas men däremot så döljer jag alla som jag tycker är ointressanta.

Sen funderar jag också på hur det är mer statusuppdateringar och kommentarer. Får man bara kommentera ens närmaste folks kommentarer eller om någon t ex ställer en öppen fråga? Det var en bekant som skrev att denne skulle åka till Kina och jag har sneglat lite på GUs utbyte med en skola där och så skrev jag bara typ "Vad kul. Vad ska du göra där?" och så svarade hon inte. Och hon har loggat in massa ggr på facebook. Är inte det också rätt oartigt att inte svara när någon visar intresse? Jag svarar iaf oavsett vem det gäller.

Sen hyfsat nyligen så visste jag en av mina facebookvänner som läste grundkursen i psykologi på GU, där jag fick en plats som jag är lite osäker på om jag ska tacka ja till eller inte. Så skrev jag i mellandagarna ett meddelande och skrev typ "hej, hur är läget" och typ bara frågade om utbildningen krävde mycket tid eller inte och har inte fått svar på det heller. Jag förstår att man inte alltid orkar svara alla människor med värsta rapporten men är väl också sjukt oartigt att inte ens kunna skriva typ "Hej. Nää den tog inte så mycket tid. Ha det!" eller är visar jag bara ytterligare prov på min efterblivenhet?

Med andra ord så är jag är en ointressant loser. Men även om jag nu är det så borde man väl ändå vara lite artig? Eller?

2 kommentarer:

  1. OFTA DU SVARAR PÅ ALLT!!!!! Bara mig du ignorerar isf? :P kicki

    SvaraRadera
  2. Du skriver ju inte man kan svara på :).

    SvaraRadera