onsdag 26 januari 2011

Skärgårdsdröm

Jag kollar på programmet "Skärgårdsdröm" på TV8 som försöker hitta skärgårdsstugor åt folk. Jag vill verkligen vara närmre naturen. Den är rofylld och det är något väldigt härligt med det. Men jag hatar att gå så vandra och sån skit lockar inte alls. Det jag nog mest vill är att kunna bada i havet/sjön. Typ vakna, ta ett bad och sätta sig och ta en kall öl.

Hon har kollat på 2 stycken hus på 4.5 miljoner och ett annat på 12.5 miljoner. Det är väl här det tar stopp :D. Inte för att jag utesluter möjligheten att ha så mycket cash utan just uträkningen bakom. Säg att man har ett jobb som tillåter 6 veckors semester.  Vet inte riktigt hur det brukar funka men man får väl ofta semestern i en klump (något jag inte vill ha om jag får välja själv men det är en annan femma). Ta det "billiga" exemplet på 4,5 miljoner. Kostnaden för underhåll lära väl minst gå på 30 000 kr per år för något sånt. Det kan verka mycket men tydligen kan man inte låta gräs växa fritt och sen klippa ner allt utan om man har en gräsmatta måste man hyra någon som klipper skiten. Sen är det massa mer som tillkommer. Sen kan man ju bara räkna på vad det kostar, även om man förhoppningsvis får tillbaka 100% av vad man köpte huset för så lär man väl iaf låna. Räknar vi på 5% ränta blir 4500 000 kr 225 000 kr per år. Det betyder typ 255 000 kr/år. Delar man det på 6 veckor betalar man 42 500 kr per vecka. Och med det priset i åtanke skulle jag personligen inte kunna slappna av :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar