måndag 9 augusti 2010

Gourmetmiddag begins

Jag vet inte om jag skrivit om det men jag gillar ju som sagt mat och kom på idén att man ju kunde ju ha typ 3-4 rätters middag hemma med gott vin osv och så delar alla på kostnaden och så kör man fullt ut. Gör man maten själv etc känns det bara lite löjligt och som sagt är det jobbigt att köpa värsta ingredientserna om man bara ska göra 1 portion osv osv. Så nu ska vi ha en middag på torsdag hos mig (och är nån sugen så skriv gärna, många av mina närmst vänner är ju ointresserade av mat) och tänkte försöka hitta på något roligt. Jag har några funderingar.

1) Ska jag göra massa smårätter eller ska jag satsa på typ 3-4 rätters? Jag gillar ju flera små rätter men vi får se.

2) Hur mycket ska man experimentera? Det är ju lite tråkigt att kopiera nåt standardrecept rakt av men sen vill man ju inte göra värsta specialoxfilén med nån konstig dressing för att sen inse att det var total failure

3) Skulle ju kunna ifrågasätta pris per person typ men tror vi sa typ 100 kr/person så bör ju kunna göra nåt ganska lätt av det där. Kött är bara så jävla dyrt men det bör gå rätt lätt ändå. Ska gå runt på saluhallen imorgon hade jag tänkt och försöka inhandla nåt kul där, är ju extra latjo med nån sorts specialité-grej typ grisfötter eller nåt coolt.

4) Finns det någon rolig sida eller liknande med jättespecialsaker som t ex det som görs i Iron Chef? Bra att jag tänkte på det, ska kolla på det för inspiration imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar