måndag 21 juni 2010

Sitter i pokerloungen och får äntligen internet!

Tar en liten paus på Noodle Express på Venetian
Dan dan noodles!

Har inte haft internet på några dagar och det är egentligen lite tråkiga saker jag måste göra som jag har pushat, ligger rätt långt efter när det gäller email osv. Har känt mig rätt låg tyvärr senaste dagarna. Jag tror det nästan uteslutande har med att jag har förlorat typ $5000 här, en summa som inte är helt jättejobbigt men tror det känns mycket mer live än online. Eller jag ändrar mig, det är en jobbig summa. Så känner mig inte på bästa humör men ska nog ta några dagar och göra roliga saker och då tror jag att jag kommer kunna njuta av resan mer.

Funderar väldigt starkt på att dra till LA och Chicago rätt snart efter Patrik åkt på torsdag och ta lite miljöombyte och få bort förlusten lite. Fast antagligen är jag ju jättesugen på att spela på Commerce i LA om jag nu drar dit eftersom jag har hört att det är helt sjukt :P.

Imorgon är det en cardrunners-fest som jag nog är sugen på så jag tror vi får skjuta på att se en show och ta den på tisdag.

15 kommentarer:

  1. $5000? Ojdå, ska inte livespelarna vara mycket sämre än de på nätet? Du borde väl ha en chans att gå lite mindre minus än $5000 då?

    SvaraRadera
  2. Vann först $1000 på typ en timma på 15/30 och gick sen till 30/60 och förlorade 4k$ där på en dag. Potterna blir ju mycket större och är 5 pers med i en pott så är chansen att någon drar ut magnifikt mycket större än om du spelar HU. Men jag har inte spelat perfekt direkt på 15/30 då jag har haft lite sämre pejl på lirarna (som är sämre) men det finns inget jag ångrar med mitt 30/60-spel. $5000 på 30/60 är 83 BBs vilket är en dålig dag online. Har vunnit 353 BBs på min bästa onlinedag och förlorat typ 250 BBs nånting på min sämsta dag så är egentligen ganska standard.

    Skulle kunna dra lite badbeats men tar bara en. Hade QTs utg och raisade. Fick kallsyn av några och flop kom QQ4 med 2 klöver ute. Jag bettade ut och fick några syn och turn kom J. Bettade och han raisade och jag minns inte om jag 3bettade eller bara synade (tror jag bara synade) och river kom typ en trea. Han bettade och jag synade och han visade K4s för rivrad färg. Där har vi 1200$potten right there.

    SvaraRadera
  3. Ja, mindre antal bord. Enda tiden där jag har haft dåliga resultat är när jag har kört 6-12 bord samtidigt och sen maj så har jag max spelat 4-5 och det har mestadels gått jättebra även om jag torskade lite i början av juni nu.

    SvaraRadera
  4. Usch! 5000d måste vara jättejobbigt att förlora! Alltid när jag spelar live (på MYCKET lägre limits) får jag en ful ovana att tänka på vad jag skulle kunna göra för dom pengarna jag förlorat. Och 5000d, huh, vågar inte ens tänka tanken...

    Jag har läst och förstått det som att man bör ha minst 300-500ggr bb för att klara swingsen man kan råka ut för när man spelar såndär fix limit shoot handed? Har du verkligen med dig så mycket pengar, eller chansar du lite och spelar högre limit än vad din plånbok tillåter?

    Hoppas verkligen det vänder för dig så att du inte bara får med dig massa mörka minnen från din resa! Förstår att det inte känns alls kul när du tänker på vad en sån förlust innebär! Är säkert inte heller lätt att slå bort det när tankarna bara mal och mal i huvudet på en...

    Lycka til nu, och hoppas turen är med dig vid borden!

    SvaraRadera
  5. Go go go! You can do it Göran, vinn hela världen.

    SvaraRadera
  6. And the winner of WSOP 2010 is -
    Jöööööjan Heinz!!!!

    Gooooooooo

    SvaraRadera
  7. Det suger. Fast alltså, min värsta dag nånsin har jag förlorat typ 10k$ på en enda dag online och jag skrev ju om sessionen där jag förlorade 13000$ (men jag låg plus typ 8000$ så nettoförlusten för dagen blev typ 5k$ eller nåt sånt) och det suger ju. Framförallt så känns det ju mycket mer eftersom man liksom fysiskt ser pengarna försvinna medans online så tickar ju bara siffran ner liksom. Känns typ x3 att förlora men också lite roligare att vinna.

    300-500 BBs beror väl lite på. Online har jag som sagt förlorat 250 BBs eller nåt sånt på en dag och nu när det är relativt hyperaggressivt så tycker jag 1000 BBs känns rätt sunt även om det är konservativt. Vad man behöver beror nämligen på din winrate och rekommendationen på 300 BBs är liksom typ 5 år gamla när man kunde vinna 5 BB/100 medans nuförtiden så får man vara väldigt nöjd med 1 BB/100. Din rakeback ökar ju förresten din winrate massor så får man typ 70% RB dagligen som jag får på ett ställe så behöver man lite mindre än om man hade haft 30% som först kommer nästa månad.

    Jag kan egentligen förlora typ 9k$ här men känner att jag inte har lust att förlora mer just nu. Nästa gång jag åker till vegas så ska jag se till att ha haft en längre jättebra period så jag kan ta med typ 30 000$, spela för dom och inte bry mig om jag förlorar kanske 20k$. Kände bara för att komma iväg så det är därför jag åkte med lite mindre cash trots att jag inte är superrik just nu, särskilt med lägenhetsköpet då.

    Tack för uppmuntran :). Jag tänker ungefär likadant, lite tråkigt att jag sätter mig i en situation där lite otur kan förstöra min första USA-resa liksom. Det är väl typ därför jag pausar lite nu för förlorar jag 5k$ till så tror jag att jag kommer gå ifrån lite halvtrött till typ deppig.

    SvaraRadera
  8. Vi var rätt övertygade om att det skulle gå just så här och låta precis så här från dig under resan. Tack för underhållningen!

    SvaraRadera
  9. Ja, alltså alla vi som följer dig på andra pokerbloggar har ju noterat att du har sick bad runs ibland. Och naturligtvis får du en downstreak när du ska ha som trevligast. Sjukt...
    Håller med att det "nästan var väntat" att värsta oturen skulle komma nu. Sjukt. Tycker oxå att det är underhållande att läsa ditt bloggande, så keep it up! Hoppas turen vänder snart.

    SvaraRadera
  10. Känner lite att mina inlägg varit sisådär ifrån vegas men kul att det är läsbart ändå. Fast rent statistiskt så är förlusten som sagt i vegas ungefär 100-200 BBs och det kan man som sagt förlora på en dag. Grejen är ju att man spelar lite högre och därför är ju swingsen högre. Men visst är det surt! Som sagt, nästa gång ska jag åka som snuskrik och vara OK att förlora typ 30k$ hade jag tänkt :).

    SvaraRadera
  11. Swingsen borde vara mindre eftersom man bara spelar ett bord och kan ha full koncentration på det, till skillnad från när man spelar ett flertal bord online och det lätt blir beslut som ska tas samtidigt.

    SvaraRadera
  12. Fel. Oavsett om din winrate ökar (och därmed variansen) så är får du tänka på att variansen jämnar ut sig och spelar du bara 200 händer (oavsett din winrate) så är chansen att du förlorar på dessa väldigt hög. Desto mer händer desto längre jämnar variansen ut sig och kör du t ex 5 timmar per dag live (typ 150 händer) så hinner variansen inte jämna ut sig alls lika mycket som om du kör 2000 händer (som man kan göra online på en dag).

    SvaraRadera
  13. Ju högre winrate ju mindre varians får du. Spelar du ett tight aggro-spel så har du oftare den bästa handen än om du spelar löst och slaskar. I det första fallet får du mindre varians än i det senare, även om variansen så klart kan vara jobbig iaf.

    Spelar du 200 händer fokuserat, på ett bord, så är chansen att du förlorar faktiskt lägre än om du spelar 200 händer fördelat på tio bord samtidigt, även om det är en liten mängd data. Det blir mindre fånigt om du tar ett exempel på 10 000 händer på ett bord med 10 000 fördelat på tio bord, men poängen är densamma.

    Naturligtvis hinner inte variansen jämna ut sig lika mycket live som online över samma tidsperiod eftersom man får in fler (inte "mer") händer över tid online, men det hör inte hit. Du kan inte jämföra 2000 händer online med 150 händer live och säga att variansen är högre i det ena. Du måste ju jämföra 2000 händer online med 2000 händer live, även fast livehänderna tar flera dagar, och då bör din winrate så klart vara högre live eftersom du fokuserat på ett bord.

    SvaraRadera
  14. Hur tänker du nu? Exemplet med 2000 händer jämfört med 150 händer är hur många händer jag hinner köra på EN DAG live jämfört med online. Det är större chans att backa en dag live jämfört med en dag online då samplesizen blir mycket större.

    Ytterligare en sak som ökar variansen live är som sagt antalet spelare i varje pott. Sitter du AA emot en annan spelare vinner du typ 80% medans emot 5 andra spelare så vinner du rejält mycket mindre än så. Full ring FL gör potterna större vilket ger större swings jämfört med 6max där man plockar liten pott efter liten pott och där varje pott inte har lika stor betydelse.

    SvaraRadera
  15. Du kan inte jämföra äpplen och päron. Det är självklart att man hinner spela fler händer online, men du kan inte välja olika antal händer i jämförelsen. Ska du jämföra winraten per 100 händer så måste du så klart ha samma samplesize på både live & onlinehänderna. Att jämföra per DAG blir galet då du lika gärna skulle kunna spela 150 händer hemma vid datorn en dag som du kan spela 2000.

    Potterna blir större när du har fler motståndare, samtidigt så bidrar du med 1/5 av potten om ni är fem som ser showdown. Du förlorar visserligen potten oftare men varje gång du vinner så vinner du en mycket större pott, plus att livespelet är väldigt mycket mindre aggressivt vilket bidrar till en lägre varians än om det handlat om potter mot fem spelare som alla försöker cappa varje gata.

    SvaraRadera