tisdag 24 april 2012

Min wacom och jag

Jag tar nästan alla mina anteckningar i min wacom ritplatta som är rätt värd. Det är lite klurigt att veta lite hur man ska använda det på bästa sätt, jag tror jag har hittat en jäkligt bra lösning nu med att måla i photoshop, markera bilderna där och bara markera rätt bild och sen skriva texten under i evernote. Det funkar väldigt bra med allt förutom matte och fysik där man får rita helt vanligt i photoshop och ha ganska röriga dokument. Hursomhelst så kanske man väl inte riktigt får exakt samma känsla men det beror egentligen bara på inställningarna. Det finns nämligen lite olika hur känslig plattan ska vara för tryck, massa olika sorters brushes i photoshop och lite mer. Problemet än så länge har varit att jag fick ta i superduperlätt om jag inte ville ha helt svarta streck. Har testat lite olika pennor i photoshop men det verkar som inställningar på wacom var grejen. Nu har jag iaf hittat en bra balans på en brush nu där jag kan rita typ som en vanlig penna. Det är skitvärt! Jag ville bara testa göra en liten grej, typ såhär kan det se ut.

Som ni ser målar jag inte sådär superbra men jag känner att det går bättre och bättre och det där ovan var liksom bara lite random streck som jag connectade. Tro inte att jag vill visa upp det här nu, haha, det var mest att jag vill ha lite mer bilder och illustrera min poäng. Hursomhelst, det skulle också illustrera en grej i ett ämne vi har nu, "geometri och ritning". Vår lärare är väldigt bra där, om än rätt stressad och lite för avslappnad kanske. Man behöver inte göra sådär väldigt mycket där om man inte vill.

Han säger iaf att man ska bara rita hur mycket som helst utan att tänka och använda massa olika tekniker för att få fram lite olika konstellationer. Dessa konstellationer kan sen bli en byggnad. Man ska inte tänka vad som är en plan (ritning uppifrån mer eller mindre) eller en sektion (en sektion är typ profil) utan bara måla runt lite och se om du hittar nåt bra. Sen kan du fortsätta på ritningen och bara göra något helt annat, förfina element eller bara följa samma "ritregler"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar