fredag 27 april 2012

Google drive, Microsoft Skydrive, Dropbox och Sugarsync - Recension och rankning


Nu när google drive har kommit så tänkte jag att jag kunde skriva lite om vad jag tycker om de olika tjänsterna. Så här är min ranking för molntjänsterna just nu med google drive som kommer in på listan samtidigt som skydrive fått en STOR uppgradering IMO.

1. Skydrive (med nya versionen)
2. Sugarsync
3. Google drive
4. Dropbox

Fotenote; Jag kanske måste göra om den här listan för jag har inte använder nya skydrive och google drive alltför mycket.

1. Skydrive (7/25 gb)får en rejält upphottning och blir helt plötsligt konkurrenskraftig med 25 gb!
Jag gillade skydrive sådär innan  men när jag skulle ladda upp lite bilder nyligen så såg jag att de lagt till en app så det fungerar precis som dropbox. Man får 7 gb men vi gamla användare får 25 gb vilket är smått sjukt. Trevligt gränssnitt för bilder också. Hursomhelst så verkar det allra bäst nu när de faktiskt har lagt till synk-funktionen och inte allt behöver göras manuellt. Verkar också spara filerna som en vanlig folder vilket gör att jag kan öppna dom offline på datorn till skillnad från nya gdrive som bara verkar låta vissa filtyper öppnas online medans word/excel-filer verkar måste öppnas via webbläsaren.

En funktion som eftersträvas är dock att kunna separera lagring med autosynkning. Jag behöver t ex inte ha 25 gb av alla bilder på alla enheter utan skulle föredra att kunna välja som på sugarsync att ha en magic briefcase (synkfolder) samt bara backa upp vissa filer.

2. Sugarsync (5 gb)- Gött att kunna välja emellan autosynk och backup!
Är fortfarande rätt värt och skulle vinna om nu jag skulle få lika mycket space som på skydrive. Eller njää, här får man väga fördelen att ha ett snyggt webbgränssnitt för bilder (som i skydrive) till att kunna backa upp vilken mapp du vill på datorn utan att flytta om saker. T ex, vill du backa upp c:\Photoshop\System config så kan du göra det med sugarsync men tror inte du kan göra det på de andra för du måste då flytta den mappen till gdrive/skydrive/dropbox-mappen. "Flaggskeppsfunktionen".

Vill någon testa denna förresten så bjuder jag gärna in någon för då får vi 500 gb var extra i plats gratis.

3. Google drive (5 gb)- Förlorar rejält jämfört med de två ovan.
5 gb är väl trevligt men jag hade trott på mer. Synkfunktionen verkar än så länge som de andra. Lite märkligt att det verkar som alla text+kalkylblad måste öppnas via internet medans bilder och dylikt kan ses direkt offline. De går iaf inte öppna i openoffice eller wordpad.

4. Dropbox (2 gb)- Värdelös om man inte spammar sönder sina vänner med invites för mer plats.
Helt chanslös när det gäller allt, tror folk som gillar dropbox endast gör det för att de inte visste om vad för alternativ som fanns (ungefär som jag i början). Löjligt taskigt med utrymme, oerhört segt att inte kunna backa upp filer utan bara kunna synka allt. Också oerhört saknad är funktionen som gör sugarsync så bra, nämligen att kunna välja vilka filer som ska auto-synkas och vilka filer som bara ska backas upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar