söndag 29 april 2012

Helgen som var + konstruktion


Snålisen i mig mustade ändå upp 40 kr för en glass.
I fredags så tänkte jag först vara hemma, hade en liten session med en vän på skype och så var klockan typ 12. Då läste jag att antibiotika och alkohol som en dålig kombination var en myt (de tar inte ut varandra och det är inte farligt) vilket gjorde att en fest verkade mycket mer lockande. Det är egentligen lite sorgligt att det ska spela roll alls men jag tycker faktiskt ofta att man märker av en tydlig energinivå-skillnad när man kommer till en fest nykter. Jag kände mig inte alls på topp när jag var framme, det var inte superlatjo. Det var ens syster där som fyllde år, det firades med kaka, snacks och billig sprit på en klubb som hette Harbor. Nåväl, jag kom alltså dit runt 2 tillslut och vi drog hem runt 4.

Sov över hos Ernst och käkade sen frukost, gick runt på stan och käkade Häagen-Dazs och jobbade sewn på vårat konstruktionsprojekt. Vi ska allltså bygga en byggnad på 2x2x2m som maxmått, det är ändå rätt stort men den behöver ändå fylla detta space. Ämnet vi har detta i är konstruktion (hållbarhet, hur olika material fungerar, byggmekanismer etc etc) och jag jobbar med norrmännen vilket är kul! Är dock väldigt mycket fokus på just den kreativa idéen, något som jag normalt sett inte har något emot men själv hade jag gärna lagt in lite mer element som passar hans ämne, det blir väldigt sekundärt i vårat bygge. Vi pratade först om attt bygga en geodesic dome;

En geodesic dome
Och sen bygga liksom "hållare" på insidan så man kan göra egna trianglar och välja huruvida det ska vara stängt eller öppet, göra eventuellt mönster och själv välja vilka material. Detta skulle innebära att man relativt lätt kan byta ifrån en igloo-liknande grej på vintern till en helt öppen byggnad på sommaren samtidigt som vi tänkte att den på sätt och vis smälte in med omgivningen och platsen då man kunde välja material utifrån vart man är. Man kan använda lokala material helt enkelt. Problemet men denna vore främst byggandet men även så ser alla såna där typ likadana ut. Så vi har valt en annan grej som jag tror jag förstår men jag har ändå svårt att se hur det skulle bli. Det handlar iaf om att projicera ljus ifrån olika håll med en sorts sammansättning av trianglar.

Det var svårt att välja vad vi skulle göra, jag menade att man aktivt kunde anpassa konstruktionen efter konstruktionsprinciper och praktik medans de tyckte att det var tråkigt och att det väl kom sen. Själv tycker jag det är uppenbart att båda sätten är intressanta, väldigt beroende på situation men också som två sorters sätt att vara kreativ. Det kan tyckas att det andra sättet är just mer kreativ, det har ju inte samma begränsningar men samtidigt kan man få trevliga effekter av begränsningar dessutom. Sen ska vi ju konstruera skiten vilket gör att det hade varit rätt trevligt om det faktiskt var relativt lätt och smidigt att genomföra. Men vilket sätt egentligen går bra för mig, det blir intressant oavsett.

Så nu ska jag göra lite modeller med tändstickor idag tror jag, sen ska jag få massage vid 15 och förresten så tror jag att jag har bestämt mig för att köpa en ny mobil nu efter gårdagens vinst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar