tisdag 17 april 2012

Ekonomi och sånt!

Gick igenom mina finanser vilket jag tagit några månaders paus ifrån. Det börjar bli rätt komplicerat med massa olika typer av sparformer osv. Min studieskuld börjar nämligen bli rätt fet och i en sådan situation vill man ju ha lite mer stabila sparformer. Sen får man ju studiebidraget i en fet klumpsumma två ggr per år så fick typ 70 lax i januari som jag la undan för året och så startade jag konto på fundior och payex. Jag tror jag bestämde mig att fundior skulle motsvara studieskulden, payex var mina egna pengar och på en portfölj på avanza sparade jag merkostnadslån för den tiden då jag kommer plugga men mitt csn kommer vara slut. Lägg till att jag startade ett nytt konto inför flytten så blir my dineros splittade på rätt många plan, och jag vill gärna veta vad som är för vad.

Hursomhelst så när jag kom fram till det så insåg jag att jag antingen måste ha snålat på rejält här eller tagit ut mina pokerpengar för jag hade typ 10-15k mer än beräknat att leva för denna termin! Funderade på om dessa skulle direkt gå emot en sommarresa men samtidigt känner jag mig rätt nöjd med tanken att vara hemma i sommar och att jag bara ska spendera pengar om pokern fortsätter gå bra. Nu kör jag ju väldigt lite och väldigt lågt och det kännshelt sjukt men jag har faktiskt vunnit 7 månader irad nu. Det har typ aldrig hänt i mina 7 långa år av poker. Iofs så är 3 av dessa månader slavlönsplus men iaf, plus är plus.

Sen funderade jag iaf på det där med ny telefon osv. Jag känner dock inget större behov av det nu med min telefon. Det jag störde mig mest på var att jag inte kunde installera så många apps men det verkar som androiduppdateringen friade upp massa minne på telefonen och jag har konstigt nog mycket mer appar nu men fortfarande mer ledigt utrymme. Sen funkar internet igen vilket var lite av anledningen till varför jag ville byte. Kameran är iofs fortsätt inte sådär superbra. Hursomhelst, det ledde mig iaf in på vad min budget ska vara för saker. Jag skrev en liten budget iaf och räknade med 7300 kr/månaden vilket väl är studiebidraget men sen kom jag på att jag faktiskt kan lägga på lite till i budgeten nu då jag ju jobbar mer än en vanlig student. Så jag justerade min budget till 9000 kr/månad.

Då funderade jag iaf på hur mycket av dessa pengar jag är beredd på att lägga på sparande, sparande till ny mobil och sparande till ny dator. Som jag kanske skrev innan är detta ett mycket sundare sätt att tänka än något annat. Som sagt, om man tycker en dator är viktig för en kanske man vill lägga 400 kr/månad för en uppdatering. Det betyder att min nuvarande bärbara på 5600 kr/ish bör räcka mig i 14 månader. Och i november iår har den gått förbi denna tid. Vi får se hur vi tänker då men jag tror jag vill ha en ny dator då som är snäppet vassare. Min datorbudget är iaf 400 kr/månaden. Jag satte också en ny telefon på 175 kr/månaden vilket innebär ungefär 2400 kr/året för en mobil. Dvs ungefär en ny iphone per 2,5 år. Kanske slår till på en ny mobil redan iår fast vi får se, det suget försvann rätt mycket med telefonuppdateringen.

För övrigt så ska sommaren bli helt fantastisk. Jag längtar redan. Det känns nästan helt perfekt att åka hem lite sporadiskt. Min roommate sa en gång angående sin flickvän att man borde träffas en bit mindre än vad man egentligen vill och jag tycker det låter fruktansvärt sant för en relation men även för vänner i viss mån. Hursomhelst, då blir alla möten mycket mer laddade och man uppskattar mer varje ställe man är på. Att känna en längtan utan att direkt förverkliga den är en underskattad känsla. Du måste vårda din hunger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar