torsdag 31 mars 2011

Middagsplanering

Fick låna stege och sådär ifrån en granne som jag för övrigt läste en kurs tillsammans med. Tänkte bjuda hem dom nu när det mesta av lägenhetsfixandet är klart och kollar runt lite efter recept och dyligt. Det känns inspirerande och jättekul och känns för övrigt skönt att gå tillbaka till att ändå ha en hel del fritid och göra saker för skojs skull. Har ju varit så i nästan 3 år att jag spelade poker så fort jag hade tid över och tyckte det var tråkigt att jag inte fick någon övrig stimulans ifrån saker jag gillar för jag ville spara undan en del pengar.

Hursomhelst så funderar jag på huruvida jag ska strukturera om mitt matlagningsdokuemten. Har ju ett där jag skriver ner intressanta grejer och bra recept. Gärna kopierar jag hela receptet och lägger in eftersom hemsidor mycket väl kan gå ner och särskilt om det är folks egna recept på nån skum domän ifrån en sida som är typ 10 år gamla. Länkar är dock bra för ibland har ju matsidor att man kan anpassa receptet och ingredientserna efter x antal portioner men har också lite övrig info som kan vara bra att veta. Den stora frågan är huruvida jag ska sortera efter köttslag (eftersom man oftast väljer recept för vad för sorts kött man har hemma) eller om jag ska sortera efter recepttyp (t ex pasta, tapasrätter, sallader osv). Jag tror lösningen blir att är recepttyp indelat på kött/fisk/fågel/övrigt.

Hursomhelst gillar jag initiativet att jag prenumererar på Gourmet för då blir det en kontinuerlig process och inte bara när jag får en idé att jag ska laga massa mat.

Hursomhelst igen så funderar jag på om jag ska bjuda på trerätters imorgon kanske. Älskar flerrättsprincipen och är ju också mycket roligare att laga. Funtar på om jag ska köpa något lite roligare kött och kanske lära mig lite sås. Såser är för övrigt det jag är absolut absolut sämst på när det gäller matlagning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar