onsdag 23 februari 2011

Poker

Hittat ett program förresten som ska hjälpa mig med lite saker. Typ så kanske en spelare höjer 30% av sina händer och 4bettar 5% av sina händer vs en 3bet (alltså höja en höjning). Då är det rätt rimligt att tänka att utesluta de 5% bästa händerna vilket blir 25% av alla händer. Skillnaden mellan att räkna bort de där 5% av händerna gör hyfsat stor skillnad eftersom de allra bästa händerna står för ganska mycket av styrkan. Typ så har man ATs vs AA/AK så är man totalkrossad men kan man utesluta AA/AK (eftersom de ju är topp 5% av alla händer) så ser ATs rätt mycket roligare ut om man floppar väl.

Detta är ganska basic stuff men det som programmet jag hittat nu kan göra är att räkna ut typ hur ofta motståndaren har vissa typer av händer och sen kan du säga vad du tror han gör och du får en ny uppdaterad sammaräkning av hur mycket equity du har vs hans möjliga händer. Säg t ex att du definierat hans hand preflop och sen kommer floppen Q92 med 2 hjärter när du sitter med 88 och du antar att han check/raisar par eller bättre, JT, KJ eller KT (för en gutshot) samt alla färgdrag så kan du se hur stor procent av de gångerna han checkraisar som han har t ex ett färgdrag. Förhållandet påverkar ju hur ofta han har en bluff om t ex inga mer färgkort skulle komma. Sitter du också med 88 med en hjärter så försvinner ju också en viss del av alla möjliga färgdrag osv.

Hursomhelst så är jag faktiskt rätt taggad att leka lite med det när jag väl har tid ifrån plugget och det känns som att jag kommer börja tänka mer poker igen istället för att köra på autopilot som jag kanske gör nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar