måndag 21 februari 2011

Herr talman

Nu har vi som sagt en gruppuppgift igen. Sov sjukt jäkla dåligt eftersom det blev en så supersen lördag så det blev typ 3 timmars dålig sömn. Kom till första dagen på nya gruppuppgiften och vi bestämde att vi skulle läsa en del tills imorgon. Tänkte försöka göra bättre ifrån mig nu än på förra gruppuppgiften eftersom det var så himla pinsamt så ska sätta mig och läsa nu. Hursomhelst så ska vi diskutera eventuella förändringar av grundlagen i en rad olika frågor utifrån en rad olika perspektiv. Mitt område blev regeringsbildningen och läser lite om talmannen osv. Läs det understa där.

"Miljöpartiets kvinnor (några namn) la in en motion om att en kvinnlig talman skulle kallas ”talkvinna”. De ansåg att titeln var uttryck för ett patriarkaliskt samhälle. De tyckte också att ordet fru var förnedrande eftersom det betyder gift kvinna. Den kvinnliga talmannen skulle bara tilltalas talkvinna."

Ibland är folk så fruktansvärt löjliga. Tro mig, jag förstår principer men gud va genusdebatter blir så fruktansvärt löjliga ibland. Slappna av liksom. Fokusera er istället för de jämlikhetsfrågor som är viktiga istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar