måndag 14 februari 2011

Beständig kunskap

Jag har alltid varit intresserad av ett stort antal helt skilda saker och det hjälpte mig nog ganska mycket i skolan eftersom man ju lär sig det man tycker är intressant så otroligt mycket lättare än något man tycker är tråkigt. Det enda ämnet som jag var totalt ointresserad av i gymasniet var franska (eftersom jag kände att jag antagligen inte kommer vara så mycket i Frankrike och att isf kan jag prata engelska, en inställning som jag delvis ångrar idag men i digest...) och eventuellt grammatiken i svenska (eftersom jag anser mig kunna språket rätt bra iaf).
Hursomhelst, min inställning har alltid varit att lära mig saker i den mån jag tror jag kommer komma ihåg dom t ex 5 år senare. Det har inte funnits någon anledning för mig att få högre betyg (så tänkte jag DÅ när jag var säker på att jag ändå skulle starta eget företag) och därför försökte jag inte lära mig de där extra detaljerna som ger några extra poäng på provet som stärker mitt VG till MVG.

Detta leder oss till denna dag då jag utsätts för en större mängd information och jag får då försöka göra ett aktivt val i vad jag ska läsa och hur mycket tid jag ska lägga på allt. Jag kom på ett väldigt bra exempel medans jag sitter här och läser.

Säg att en fråga är nåt i stil med "Hur går det till för ett lagförslag ska bli godkänt i EU?". EU-kommissionen ska då föreslå en lagstiftning som både Europarådet och europaparlamentet ska godkänna i majoritet. Jag sätter mitt liv på att man om fem år lätt inte kommer komma ihåg detta utan om man nu kommer ihåg i vilken ordning vem lägger ett förslag så kommer man garanterat blanda ihop någon av institutionerna och denna ihopblandning kommer göra denna "kunskap" helt värdelös och bör således inte vara en tentafråga. En enkel miss vore t ex att blanda ihop europarådet med europeiska unionens råd vilket är något helt annat. Min moraliska inställning till denna fråga är att ignorera den mentalt och fokusera på annat men om man ska försöka få hög poäng på en tenta bör man göra det absolut omvända. Man bör ignorera helheter och fokusera på tydliga system/händelseförlopp och memorera dessa. Det är lite synd men så är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar