tisdag 28 december 2010

Tvättider och dålig strukturering.

Var helt omöjligt att somna igår trots att jag inte har varit upp SÅÅ himla sent dagen innan och somnade runt 7:30. Vaknade 11 och nu har jag tvätttid. Tycker våra tvättider suger lite. Är iofs att det är lätt att få tid etc men skulle helt klart föredra ett system som ger mer än 3 timmar, det är liksom PRECIS på gränsen till om man kan hinna tvätta och torka 2 omgångar. Och om man kör torktumlaren (vilket inte jag brukar men har börjat med eftersom det går snabbare) så har den tidigare haft rätt mycket damp och slutat i förtid och klagat på att man ska göra rent ett redan rent filter (andra grannar har klagat) men nu så är det kanske fixat för förra gången var det den enda gången torktumlarn inte gav blöta kläder.

Hursomhelst har man som sagt 3 timmar och ska man ha något i torkrummet så behöver det fulla torktiden på 2,5h och eftersom det tar kanske 1h för tvätten så blir det hela på 3,5h om man är 100% tidseffektiv. Tydligen är det 1h förskjutning på torkrummet (så en tid 14-17 blir till 15-18 för torkrummet). Ahh det är iaf sjukt irriterande.

Och eftersom jag tror alla inser att det är segt om man inte har sista tiden (som låter en torka hur länge som helst) så förklarar det varför nästan alla bokade tider är sista passet ifrån 17-20 och oftast rätt tomt.

Jag vet att detta inlägget antagligen redan har avtagit ifrån att vara intressant men jag har funderat på en lösning och jag är lite osäker på vad som blir bäst. Jag antar att tvättiderna ifrån 08-20 är för att dessa är tider som ANSES normala och jag antar också att det låter för de 2-3 lägenheter som är vägg i vägg med torkrummet/tvättrummet (för jag hör ingenting och är ändå hyfsat nära). Först tänkte jag att man förlänga tvättiden med 2h och ge 30 minuter extra till varje tid. Men det är nog ingen bra idé, om tiderna nu förskjuts 1h till torkrummet så betyder det att om man skulle köra fram till 22 så vore ju torkrummet färdigt 23 vilket tom jag förstår är lite sent. Dessutom om man bara skulle förlänga det 30 minuter så skulle det bli lite störande tider. Jag tror det finns ett värde av att jobba med hela timmar även om det kan verka dumt.

Mitt förslag blir därför att gå ifrån 3 tider a 4h var. Det skulle då vara 9-13, 13-17 resp 17-21, Asbra, eller hur :)?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar