fredag 31 december 2010

Personligt brev till skolan.

Håller på att fila ihop ett personligt brev som jag ska skicka till skolan i london (och kanske modifierat till den i madrid) och känner att mitt språk avsevärt har förbättrats det senaste året. Både i engelska och svenska. Det är dock lite intressant det där med att försöka sälja sig själv eller en produkt. Det är ibland en svår balansgång mellan att vara övertalande samtidigt som varje mening ska vara laddad och koncis. Det är också svårt att veta lite hur ärlig man ska vara. T ex kan man överdriva och skriva om hur fruktansvärt fantastisk en viss produkt är och bara pumpa ut 5-6 positiva saker att säga eller så kan man vara ärlig och bara säga mer eller mindre att kvaliten på en dyrare produkt kanske är bättre men att skillnaden inte är stor och priset är det dubbla (ta t ex apples produkter där situationen är SNARLIK).

T ex d¨så ville dom att man skuille skriva om ens ambitioner i skolan och jag började med att skriva att jag ville lära mig varenda koncept fullt ut så att det verkligen sitter i ryggmärgen. Inte stressplugga något några dagar innan för att klara precis godkänt och glömma allt ett år senare. Jag skulle säga att det är något man kanske kan säga till sin lärare som har en erfarenhet av elever som kanske slarvar men jag tror sannolikheten är högre för att den som tar emot mitt personliga brev inte har denna erfarenhet utan kanske snarare är någon sorts studievägledar-typ som kanske upplevde argumentet på ett annat sätt. Därför tog jag bort det och skrev att jag ville bara köra stenhårt och lära mig så mycket jag kan. Det är iofs sant.

OM jag nu kommer in så kommer jag bli så himla glad. Jag ser verkligen fram emot att plugga något med en känsla av att jag kan plugga detta och inte göra något annat och ändå känna att jag gör något värdigt med min tid. Naturbasår var kul. Business managament var också jättekul. Retorik var superkul och antikens historia är intressant men inget av detta är heltidskurser som jag har pluggat utan att ha något annat fokus. Jag har alltid varit distraherad av att spela poker eller jobba på annat eftersom jag har känt att det har varit intrsesanta kurser men jag har läst dom som en hobby, som något sekundärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar