torsdag 17 maj 2012

Teknik: Ny extern hårddisk, thunderbolt och USB 3

Lacie Rikiki | 176 g | 769 kr
Iomega Prestige Portable USB 3.0 1TB | 969 kr | 172 g

Hej hej!
Nu börjar det bli rätt frustrerande att bara ha en 80 gb hårddisk. Jag gjorde lite research och valde ut en väldigt snygg, smidigt och snabb hårddisk med usb 3.0 eftersom jag tänkte att det duger fint tillsvidare och att det alltid kommer finnas behov av dessa. USB 3.0 är för övrigt 11x så snabbt som USB 2.0 som är det normala. Är ingen expert på detta men jag tror att det betyder att flaskhalsen som fanns på de vanliga usbminnena etc där överföringshastigheten gjorde att det inte rekommenderades att installera program etc på dessa nu är borta och det bör vara rätt bra hastighet ändå. Därför var mitt krav på min tredje externa hårddisk att den skulle ha just usb 3.0 och dessutom vara lätt o smidig (formfaktor 2,5) samtidigt som det är väldigt viktigt att man inte behöver extern strömförsörjning utan lätt o smidigt kunde ta med den till skolan etc.

Så jag bestämde mig ändå för att investera. Sen för att då kunna utnyttja full hastighet (usb3.0 fungerar för övrigt på vanliga usb-grejer men inte med full fart då) så trodde jag att min dator hade en usb 2.0 och en usb 3.0. Kanske verkar ologiskt men så är det garanterat på en av mina datorer iaf och inte alltför ovanligt. Jag trodde det var så på denna av nån anledning så när jag sökte upp så märkte jag att så inte var fallet, jag har bara 2 st usb 2.0 :D. Hehe och därmed går denna plan ut i skogen. Eller ahh, det hade varit gött att ha ändå men som sagt, thunderbolt som är en ny teknik är avsevärt bättre och flexibelt även om den är mindre spridd så om jag ändå måste vänta på en ny dator för att utnyttja usb 3 så kan jag ändå vänta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar