onsdag 9 maj 2012

Glada läraren fortsätter att vara sur

Häromdagen höll jag på att skriva om en situation som uppstod. Betygen för första terminen (alltså sep-jan) så sa en av våra lärare att han missade några av mina grejer. Anledningen var att jag laddade upp det i fel format, först ville han ha autocad, sen pdf och vice versa. Nåväl, så jag ville bara kolla med betygen att han faktiskt bara sett de sakerna jag hade gjort. Så vi skulle träffas och gå igenom dessa i hans ämne. Notera förresten att detta ämne är "arkitektonisk ritning" vilket handlar om att rita KORREKTA ritningar. Ämnen som är mer kreativa hade vi, men detta var inte ett av dom. Nåväl, han sa iaf om ett av slutprojekten i januari att allt var korrekt men att det var ganska tråkigt. Aja, fine liksom, jag höll med, det var en rätt tråkig uppgift och jag la upp tiden lite väl dåligt. Men men!

Sen när vi pratade om det, 4 månader senare, så var han superstressad. Jag funderade först, innan vi hade sagt någonting, om jag skulle säga typ "Hur mår du? Andas!" men jag tänkte att det skulle vara lite härskarteknik-aktigt och inte vara så uppskattat. Så jag lät det vara. Då sa han bara, "jag har 15 minuter, men visa mig allt du har gjort". Jag blev rätt förvånad, jag ville ju bara att han skulle säga vilka grejer han inte sett så skulle jag plocka fram detta. Men så började jag med första jag hittade. Det var just det arbetet jag nämnde ovan men jag visste att han hade sett detta. Ändå så stannade han kvar. Men denna gång var det inte lite tråkigt utan det var korrekt men utan kreativitet. Låt mig förresten pausa här, det är alltså INTE ett av mina projekt som jag redovisade. Det var ett ritning på ett projekt av en känd arkitekt. Skulle jag designat en byggnad från scratch och han sagt samma sak hade detta gjort riktigt ont. Men så var det alltså inte. Så ältade han det där en hel del. Nåväl, det var ändå lärorikt för jag tänkte verkligen hur en annars trevlig människa kan vara riktigt sur och hur fort jag skulle "idiotförklara" honom om det var vårt första möte. Detta är på sätt och vis självklart men ändå, jag tror man lätt drar sig för att dömma folk för snabbt, nåväl, det är också rätt självklara grejer. Vi går vidare.

Idag iaf var han också fortsatt rätt sur och det var irriterande. Sen skulle vi jobba i rhino vilket är ett program vi knappt har börjat med. Okej att många lärt sig det på egen hand men de flesta kunde knappt det. Väldigt märkligt. Det var också kul för jag frågade 3 personer om hjälp på en grej och varken läraren eller tre andra elever visste hur man förändrade en väldigt enkel pyramid på ett väldigt enkelt sätt. Det visar ju att vi inte kan hantera det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar