torsdag 10 maj 2012

Om homosexualitet och uttryck

Hej hej!
Tycker folk får älska vad dom vill, har firat pride och gått på dragqueenbarer och har inga problem med homosexualitiet överlag. Däremot så stör jag mig på människor som automatiskt tar på sig en roll som inte nödvändigtvis är deras egna. Ex, bara för att man är kommunist så måste man försvara allt om kommunismen etc. Dessutom är jag egentligen rätt skeptisk över att uttrycka sin "grupptillhörighet" med sitt utseende. Jag tycker det på sätt och vis är rätt fegt att klä sig som en syntare bara för att man gillar synt, vilka kläder man bär bör vara kläder man gillar och det behöver inte vara syntstilkläder, det handlar mer om att passa in i en grupp än vad det handlar om uttryck för sin personlighet och för sina åsikter/smak. Nåväl. Nog om det.

Varför jag skriver om det här var för att det var en konstklass som kom hit i skolan. Där var en butchlesbisk-tjej som höll på att jobba i hallen och jag tänkte att hennes projekt (när det blev färdigt, hon hade inte börjat än) garanterat kommer handla om könsroller och sexualitet, hon andades verkligen detta. Och nu när hennes projekt var uppe så gissa, nämen? Har hon målat om kvinnor som kysser kvinnor, könsorgan och sexualitet? Vad oväntat. Hon gör endast vad som förväntas av henne. Med det sagt så finns det nog mycket positivt i henne också, jag bara stör mig på konceptet.

Med det sagt så återkommer iofs samma fenomen överallt, går man på konstskola så förväntas man säga att den där helsvarta pricken på ett helvitt papper är en intressant protest och ifrågasättande om vad som är vackert och vad som är konst (dock uppskattar jag suprematismen mer efter att ha läst om den :)), gillar man hiphop förväntas man gilla kepsar och sneakers osv osv. Jag bara menar att man, som med allting, måste vara medveten om vad för tendenser som finns och bara genom att vara medveten om dom så kan man förändra dom.

Fast den antagonism emot att göra vad som är förväntat kan också komma som en negativ kraft såväl som en positiv. Ibland får man bara ge sig och låta saker ske och spendera mindre tid och energi på att streta emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar