lördag 5 maj 2012

Amazing bullet - Första intrycket



Liten och nätt.
Hej!

Denna helgen kommer jag nästan garanterat bara laga mat men främst plugga. Inget superkul alltså. Dock fick jag min amazing bullet idag, för er som inte riktigt förstår vad det är för skillnad på den och en vanlig mixer så finns det några, inga supermärkvärdiga men tillräckligt stora för att det ändå ska göra en fruktansvärd praktisk skillnad. På något magiskt sätt hade jag hoppats på att den skulle mixa saker lite bättre än de mixrar jag har testat än så länge. Det gjorde den tyvärr inte direkt utan den mixade väldigt mycket i botten och man fick se till att ha det fuktigt och skaka om man ville ha en jämn mix. Den isen jag körde i drog den inte heller helt perfekt. Nu går jag in på rätt mycket negativt, vad jag skulle komma till är att den har sina begränsningar men att man får bara försöka undvika detta och satsa på dess styrkor så blir det ett bra köp. För ett bra köp känns det redan som det är.

Fördelar;

Liten storlek= Lättare att diska + mindre space.
Kan verka som en mindre detalj men hur ofta mixar du egentligen 1-2l av något? I mitt fall är det typ aldrig och det är därför jäkligt irriterande att göra rent en stor behållare för en liten smoothie. Jag har själv en matberedare i lägenheten i gbg men även folk som har en sån där typisk blender som på bilden nedan så är de ofta inte supersköna att ta av och göra rent heller.

Drickbar direkt
Kan också verka som en liten detalj men tycker det är skönt att behållaren ganska direkt fungerar som ett glas med handtag om man så vill. Alltså, fungerade som ett GLAS, inte en bägare. Alla behållare är dessutom gjorda så de kan stå upp PLUS att det täta locket passar vartsomhelst. MÅnga blenders ovan har inte täta lock.

Flertalet behållare.
Gött att kunna göra en mix och sen göra en annan utan att först behöva göra rent den första. Gör du t ex hummus för en vecka och har kvar den i samma behållare (hände mig ofta) så kan du helt plötsligt inte mixa något annat på en vecka.

Diskmaskinvänligt.
Tror de flesta mixers klarar av diskmaskin men problemet med dessa är att de är alldeles för stora för att passa bra i en diskmaskin, de är antagligen alldeles för höga och välter och håller på eller så tar de upp halva diskmaskinen. Här kan man tom ta bort hela skärbladen och tvätta dom i maskin även om jag inte tror det är så bra för bladets livslängd. De gör reklam för det men men, som sagt.

Vi började med att göra lite juice! Började först med att skala och skära ut bitar, sen testa med skal osv. Det tar ju typ 4  apelsiner för ett glas oavsett hur man gör. Funkade ändå rätt ok men lite tveksamt om jag orkar göra det till en daglig rutin. Betyg; 7 av 10 ghs

Sånt här slam blev det kvar. Det mesta är vanligt fruktkött men den hade inga problem med skal osv. Lite synd ändå att inte silen tog med mer kött, själva massan var rätt blöt också som kanske kunde hjälpas om jag pressade lite själv med.

Andra försöket blev en liten smoothie med is + banan + juicen. Det blev nog det bästa tror jag.
Betyg; 9 av 10 GHs :D.
Här kan man sätta på en drinktopp om man vill (den blå/gröna) för att det ska kännas mer som en kopp. Denna kan man byta lätt emot ett lock också och ta med till skolan. Slipper en massa disk utan mixer"lådan" fungerar som ni ser som ett glas också. Handtag är värt.
Uppdatering;
Testade att göra guacamole sen. Det var riktigt nice faktiskt. Man får bara fundera lite på om man eventuellt vill dra in några ingredientser först och/eller i botten för att få den konsistensen man önskar. Jag föredrar en lite mer chunky guaca men samtidigt vill jag inte ha stora bitar av främst lök och vitlök vilket är lite av risken då. Det blev rätt ok fast kanske skulle dragit just dessa två närmast botten.

Guacamole; 10 av 10 GHs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar