fredag 28 maj 2010

Lobotomi?

Såg en annan serie där en man bodde på ett ställe och han hade spenderat 35 år av sitt liv med folk han inte gillade för att kunna komma ifrån det stället. Han ville ifrån eftersom han inte kände att stället var hans biologiska hem. Jag tänkte då, gud va han hade mått bättre om han bara hjärntvättades och INTE visste om vart han kom ifrån. Då skulle han kunna slappna av och börja trivas på sitt ställe.

Min nästa tanke var att rätt många människor antagligen hade tjänat på att "nollställas" då de mår så himla dåligt av en tanke att det är lika bra att börja om. Ett ganska uppenbart exempel vore väl gravt psykiskt sjuka människor som efter år av behandlig, medicinering och terapi fortfarande går in i samma negativa självdestruktiva tankar som hindrar dom ifrån att leva.

Tydligen skedde lobotomi fram till 1960-talet och det känns som att, trots att det är en sjukt kontroversiell grej, att många hade mått bättre av den om det bara gjordes på rätt sätt. Och vi har väl kommit rätt mycket längre fram sen 1960-talet får jag väl anta.

5 kommentarer:

  1. varför inte döda personen direkt istället. Jag menar, om du ska göra lobotomi så är chansen väldigt stor att du ändrar eller helt tar bort personens personlighet. Personen blir någon annan. Det är väl det du tyckte var bra, men det gör inte jag hehe. Psykisk sjukdom är en sjukdom och det är inget som en lobotomi tar bort, du blir inte "ditt friska jag" genom en sådan operation, du blir någon annan.

    att gå vidare med livet trots destruktiva tankar går och jag tycker istället att tyngden bör läggas på en bred individanpassad vård för dessa patienter. skulle patienten va så gravt psykiskt sjuk att inget funkar så sätt personen på psykhem där personen kan få hjälp 24/7.

    SvaraRadera
  2. Skrämmande att du på fullaste allvar kan föreslå något sådant. Vad är du för en människa och vad har du för bokstavskombination? Kanske lika bra att skjuta personer direkt istället för att försöka få dem friska. Får mig osökt att tänka på ett land nära oss med en diktator som också hade galna idéer...

    Nej Göran, det här är inte likt dig! Hur mår du egentligen?

    SvaraRadera
  3. Många av de tankar som jag skriver om är bara ytterst hypotetiska. Typ den här som känns fel. Men ändå känns rätt. Jag läser som sagt en bok nu där han skriver att det finns många lösningar som vi uppfattar som moraliskt fel som garanterat hade varit en bra lösning om det gjordes rätt. Ett sorts nödvändigt ont. Ett exempel han tog upp var ett förslag om att låta ej handikappade personer parkera på handikapplatser för en väldigt hög avgift. Det skulle gynna både de handikappade, parkeringsstället och de ej handikappade med hans modell (som innehöll lite extra premisser).

    Det känns ändå som det bör gå att ta bort tankar utan att messa upp massa annat om man bara ägnar forskning åt det. Då kan man ju eventuellt komma tillbaka.

    Jag menar ju att man vore lyckligare som nån annan än sig själv. Det är ju det som är hela grundtesen. Det stämmer nog inte för de allra flesta men för några stycken. Jag tror mer människor än vad man tror hade blivit lyckligare av att glömma some serious shit.

    SvaraRadera
  4. Jag såg en dokumentär om gravt psykiskt sjuka barn. Det var hem där de låste in dom med vårdpersonal 24/7 och det var en tjej som kände sig så instängd osv att hon gick och slog ner alla vårdarbetare. Hursomhelst så kan man inte lösa allt med psykisk vård utan dessa barn hade ju fått konstant behandling i typ 15 år och typ vid 25 års ålder så började en bli typ lite halv okej och kunde få testa att börja jobba bland folk och då hade hon fortfarande väldigt aggressivt beteende som hon försökte kontrollera.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det känns väldigt omoraliskt och fel att förstöra en människa. Jag vet inte vad du tror men tankar är inte något man bara kan ta bort med kirurgi, det e ju delar av hjärnans nervbanor som man pillar med och det är större sannorlikhet att patienten blir apatisk än att personen skulle fungera normalt o bli lycklig.

    Psykiskt sjuka behöver rutiner, trygghet etc. eller så behöver de stimulans...och alla behöver hjälp av människor som vet saker om sjukdomen. Det är vård de behöver. Och de som är självdestruktiva/depressiva etc kan bli frisk mha bearbetning av tankar och bakgrundshistorian till problemet.

    men de som lobotomerades förr är ju mentalpatienter och som jag ser det är det mer humant med dödsstraff än lobotomi!!! //kicki

    SvaraRadera