fredag 20 maj 2011

Kanske lägenhetslös!?

Pratade precis med mäklaren igen och bestämde att vi skulle ha visningar osv och satte en gräns på vad för sorts bud som man måste acceptera om de fixar. Räknat på det och med den gränsen iaf så får man typ en årslön efter skatt och är det över den gränsen kan det bli mycket mer än så. Blir ju ett win-win läge. Dock så känns det lite skumt, jag trivs ju som sagt väldigt bra här och jag vill inte bli av med lägenheten egentligen. Det finns ju faktiskt en risk att jag faktiskt inte kan hitta en bra ny lägenhet och att jag kommer få byta ner mig. Finns även en risk att priserna kommer gå upp ÄNNU mer och att vi mest hade tur när vi kollade på lägenheter, folk kanske har mer pengar att investera nu när världsekonomin blir sämre.

Eller så får man inte ett bud motsvarande det beloppet och jag förlorar ingenting, och stannar kvar.

Eller så får man ett stört bra bud, får en massa mellanskillnad, bostadsmarknaden går kortsiktigt ner iom att räntan går upp och kontantinsatskravet bytte ifrån 10% till 15% och vi får en lägenhet ÄNNU billigare än vad det är idag.

Det är såklart lite av en gamble men man får väga bästa scenariot jämfört med det sämsta och sannolikheten för dessa och totalt invägt är det nog helt klart en +EV-gamble även om det ju alltid finns 12% chans att 27o vinner över AA all in preflop och utfallet blir negativt :).

1 kommentar: