tisdag 6 juli 2010

Independence day


Igår så drog jag till Aria på 2+2festen och spelade emot en Alabama-redneck headsup som pratade om sig själv i tredje person hela tiden. The hojo! Vann typ $300 och vi körde lite tequilashots och skit som slog gött. Innan dess spelade jag emot 2 kända onlineproffs varav en viss Lela Dax som kör 1000/2000$ HU fixed limit. Värsta kändisen!! Sen gick jag till bellagio och vann först på 4/8 och när jag hade typ 600$ spelade jag 15/30 och fick stryk och fick faktiskt några händer som jag vann men då var jag all in med mindre än $45. Blää blää.

Kom hem typ vid 11 och tagit det lugnt hela dagen idag och beställde en fetingburgare på Hardrock och ska nu se Alice i underlandet tänkte jag. Checkar ut imorgon och funderar på att boka Stratosphere. Har ju inga cash (bara kreditkort) och de flesta taxis tar bara cash och insåg att promenaden hem är lite längre än vad jag först tänkte, iaf när det är som hetast och med de förhållandena så vill jag nog bo på strippen ändå. Ska försöka hitta nån sjysst resturang att käka på, finns en resturang med 3 (!!!) michelinstjärnor och de har en 3-4 rätters meny som bara är på typ 210$ nånting, nästan billigt ju! Kanske testar den, vi får se.

Har förresten vunnit 6 dagar irad nu (online)! Inga större summor, mellan ett till två tusen per dag. Spelade 110 händer idag lite snabbt och vann 1200 kr, klooonk!

7 kommentarer:

  1. Hur kan du hamna all in med $45? Är det inte ENORMT fiskigt att inte köpa in så man kan cappa alla gator om man floppar monster mot näst-monstret? Verkar vara sjukt -EV att spela 15/30 och sitta med 45 kvar. Jöjan, du kan bättre!

    SvaraRadera
  2. Nopp, det är extremt +EV att shortstacka (även limit) och det är rätt obvious faktiskt. Är det 6 pers i potten behöver du inte så mycket equity medans du tjänar MASSOR eftersom du faktiskt kan realisera din EQ (eftersom du är all in) medans din EQ i alla andra händer är ganska många procent lägre.

    Exempel på detta
    Säg att du har QTo och sätter han på en range på 40%. Du har kanske x% EQ emot hans range men antagligen är det inte en bra idé att syna ner någon med Q high regelbundet utifall att han sitter med Q9s. Så din EQ på typ 40% egentligen blir en faktiskt EQ på 35% (eftersom du ibland måste folda). Detta kallas ibland din hot and cold equity.

    ÄNNU fiskigare vore det förresten att inte utnyttja dina gratishänder om du nu förlorar $300 av din stack ifrån $345 till $45 och har liksom 6-7 händer till blindsen.

    Så nej, det är inte fiskigt att vara short. Däremot är det inte många dollar man tjänar i längden efter rake. Det är heller inte så roligt och kommer aldrig vara en utvald spelstrategi.

    SvaraRadera
  3. Otroligt fiskigt att försvara att du spelar med 1,5bb. Kom in i matchen. $345? 11,5 bb? Fortfarande enormt fiskigt.

    SvaraRadera
  4. ORD!

    Personen i fråga försöker sälja delar i sig själv till WSOP, ingen köper. Personen i fråga köper inte heller själv in sig fast det finns väldigt billiga events, vilket tyder på att de som inte nappade på att köpa in sig gjorde minst sagt rätt.

    Personen i fråga säger sig sen inte ska spela mer live under resan, men vi visste alla att han kommer ändra sig och göra nya planer, som alltid. Denna gång lirar personen i fråga 4/8 och spelar upp sig till $600 och tar dessa 20(!!!) big bets till 15/30 och tar ett skott. Personen i fråga förlorar och väljer sedan att inte köpa in sig utan spela ut varvet med 1,5 big blind & hävda att det är en bra strategi, istället för att säga att han inte har råd att toppa upp och spela klart varvet.

    På 2+2 finns det drivor med analyser av denna kanonstrategi. Att shortstacka LIMIT med 1,5 big bet is the shit. (Eller så har personen i fråga hittat en helt egen guldgruva.)

    G.H - a class act!

    SvaraRadera
  5. Förresten vet jag nu vem du är, visste inte att en halvbritt njöt så mycket av att hacka på mig! Men hursomhelst, om du vill ha svar ifrån mig i fortsättningen som jag annars brukar ge så ber jag dig sluta hoppa på mig med massa obefogat klagande och iaf lägga in något positivt nån gång. Så jag kommer från och med nu alltså inte svara på kommentarer som är 100% negativa.

    Jag är själv rätt cynisk som person men jag insåg tillslut att folk blir rätt trötta på en om man är negativ hela tiden och jag råder alla som klagar mer än ger komplimanger/positivsm att försöka förändra ratiot så att man är mer positiv än negativ. Jag är inte expert på det själv än men ratiot har definitivt ökat emot det positiva den senaste tiden och lär fortsätta så.

    I princip alla punkter du tagit upp är fel. Både Sklansky och Miller har skrivit om fördelarna om att spela short, det är ocoolt men +EV och det var som sagt bara för ett varv. Men inte fiskigt och påstår man det så förstår man i princip ingenting om några av de mest grundläggande principerna av poker och gambling. - Fel

    Sålde några delar i det enda eventet jag hade bestämt mig för att spela. - Fel igen

    20 BBs och det där - Fel

    Köpa in sig igen när man ska dra nån dag senare och alla extra cash är problem = fiskigt. - Dvs fel igen

    Går ju inte att shortstacka limit i någon längre utsträckning eftersom man måste förlora typ minst halva sitt minimuminköp för att lyckas då miniinköp oftast är typ 10 BBs.

    SvaraRadera
  6. Oj oj, här gick det hett till! :)

    Jag kan egentligen inte bidraga med någon korrekt analys. Men jag har alltid trott att det är bra att "ladda på" om man spelar mot sämre spelare, vilket jag alltid försöker göra. Är jag fulladdad kan jag få ut max av mina sämre spelare. Men du kanske blandar ihop smallstack-strategin som man har i PLO Göran? Tror jag har läst någonstans att det kan vara bra att köpa in med mindre där? Men som sagt, jag spelar bara 3-6 och 5-10, så jag e riktig amatör. Böjer mig för er som kan.

    Håller med att man bör fokusera på att vara positiv. Varför hålla på att gnälla om ovidkommande saker. Nä, framåt Göran! Du förgyller i vart fall min vardag med dina blogginlägg!

    Meddela hur det går med ditt lir, och gärna lite fler analyser! Jag lär mig mycket på det i mitt grindande på låg limit! Forza!

    SvaraRadera
  7. Ja, det är antagligen mer +EV i form av timlön att köra deep men som sagt, jag var på väg att gå och varenda dollar för mycket vore bara jobbig och då är det ett väldigt lätt beslut.

    Nää jag blandar inte ihop det med nånting, det gäller alla pokerspel där du kan få in degen med rätt pottodds och gå all in (och därmed utnyttja 100% av din EQ) och kunna få draghjälp av att andra foldar efter floppen. Samma poäng med realisera sin EQ finns i t ex följande scenario. Säg att någon höjer 70% på knappen och du sitter med A2o och synar hans steal. Flop kommer 7KQ. Om du räknar med pokerstove här så är du favvo över hans range eftersom han höjer 70% och kommer Cbetta hela hans range men kör du deep så kommer du inte kunna realisera din range och det är bäst att folda eftersom det kommer leda till -EVbeslut längre fram. Skulle du dock vara all in så skulle du kunna kolla potoddsen och dra en lätt syn för dina sista chips. (Egentligen skulle du kanske föredragit att 3betta preflop men då får man ju inte ett så bra exempel :)).

    Jag har 6 raka plusdagar och kommer grinda sen igen! Jag tror multitabling har varit ett stort problem och sen jag gått ner i bord så har jag varit rätt stabil vinnare. Det betyder iofs inte att jag inte tror det är möjligt att dippa lite men jag är rätt säker på att allt kommer gå jävligt bra nu med mina förändringar.

    Skriver en blogg på bonusbloggen med pokerfokus där jag skriver mer om pokern och händer osv. Vill inte skriva sånt här för att tråka ut folk och få detta till en "pokerblogg". Men skriver ju ändå om poker eftersom det är ju vad mycket av min tid går ut på men skriver som sagt ganska generellt. Men där kommer det komma mer strategi och mer poker.

    SvaraRadera