måndag 13 augusti 2012

Läsa intressanta texter och filosofi samt låtskriveri!

Hittade en sida som jag tror hette songmeanings. Som namnet antyder går det ut på att tolka vad låtar betyder (och där hittar man såklart texten). Jag läste en diskussion om en av favoritlåtarna av Rufus Wainwright och jag tyckte det var rätt trevligt. Han referar till en gammal (känd) myt eller vad man vill kalla det och referar den till Jeff Buckleys död (utan att nämna namn då) och jag tyckte det var rätt fint och adderade till låten. Kanske låter lite löjligt men jag har rätt länge varit rätt ignorant till texter i musik. Jag tycker själva musiken är viktigare. Det är fortfarande sant men en bra text och/eller ett sammanhang gör ju mycket. Tror det är därför Håkan Hellström slagit igenom. Även om man förstår varje ord på engelska så får man en annan historia uppberättad för sig medans man lyssnar. Eller jag vet inte.

Hursomhelst, det var intressant läsning ändå och gav mig lite uppskattning för låtskriveriet. Jag försöker göra klart en text iaf som jag har musik till men det blir inte riktigt så bra som jag skulle hoppas. Jag vet inte riktigt vad för begränsningar man ska ha, ska man köra x antal stavelser eller kan man skriva en text helt utan hinder, det handlar bara om att "jobba in" texten i ett tempo så att det funkar? Jag vet inte svaret.

Sen så läste jag ett pokerproffsblogg (vilket jag aldrig gör annars) men då skrev han om en pokerbok

"A big problem with the early work on tells, Mike Caro's in particular, is that it really isn't a proper science at all. Caro categorises tells from "actors" -- for whom strong means weak and vice versa -- and "non-actors" who tell you about the real strength of their hand. The trouble is that such a broad theory is in effect irrefutable, since any combination of mannerisms and end-resulting hand strength can be explained. As philosopher of science Karl Popper points out, a theory that can explain any observation without potential refutation -- e.g. Marxism, Freudian psychoanalysis -- is at best pseudo-scientific nonsense."

Vilket jag tyckte var kul för att det dissar marxismen men jag tänkte bara att jag borde verkligen läsa mycket mer. Nu läser jag iofs varje dag (efter en lång paus) men jag borde läsa mer filosofi igen förresten och sen läsa kanske mer självbiografier. Borde köra färdig Richard Branson-boken efter jag är klar med Brobyggarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar