onsdag 22 augusti 2012

1,5 dag inne ; Soso

Tjena! Avverkat första semesterdagen och igår var halvtrevligt och stillsamt, om än på borderline på tråkig. Hittade mitt hostell, verkar vara sjukt mycket folk de har där, alltså inte riktigt såna hostell jag har bott där man hälsar på alla osv. Dock helt okej för priset och allting. Sjysst med gratis internet, det funkar rätt bra och även i mitt rum även om det egentligen bara ska funka i lobbyn.

Gick ut igår på en liten promenix. Jag har köpt löpar/promenadskor förresten. De är helt klart rätt mycket skönare att gå i än de flesta skor med låg sula osv. Gick runt i vad som skulle vara nya "hippa" området, Lökka och drog en liten latte på ett ställe och läste. Fortsatte sen bara gå runt på måfå och såg Fitness24 som jag faktiskt kan träna på (wiho!) med mitt svenska kort och gick sen förbi livsmedelsaffären Kiwi som tydligen ska vara lågprisalternativ. En 50 cl öl (de säljer visst starköl) kostar 29,90 norska kronor. Det känns ju rimligt! Herrejävlar alltså, det är ju mer än dubbla priset. Tog två såna och satte mig i en trevlig park som jag borde tagit bild på, den var trevlig.

Gick sen tillbaka och tog det lugnt. Sen skulle jag äta middag men det var lättare sagt än gjort att hitta en restaurang som såg lockande ut. In fact, jag har nog aldrig gått runt så länge för att hitta något passande. HIttade dock en bar som såg ut som att den skulle vara grym med drinkar i kokosnötter som såg ut som små konstverk men jag vågade inte tänka på vad det skulle kosta, haha. Jag var dock väldigt hungrig och inte så törstig så när jag hörde att de inte hade mat så drog jag. Slutade med att jag tog en falafel.

Just stillsamhet är väl något man bör ha på semester men som det kanske låter var dagen inte sådär superfantastisk direkt. Har pratat tidigare om att om jag skulle t ex flytta till New York så skulle jag gärna göra det men jag skulle isf behöva ett syfte. En funktion som jag fyller, jag behöver vara en del av staden. Samma grej med att ha ett syfte bör nog vara en stor del av mina semesterplaner. Nu vet jag inte vad jag ska göra riktigt (även om jag fått lite tips) och jag strövat mest runt på måfå.

En annan sak som varit mindre roligt var att jag tog med mig en flaska mintuu i min datorväska. Direkt när jag kom fram råkade jag halkla med handen och den flaskan krossades och spred en skön sötklibbig sensation på alla mina saker, det inkluderade min dator. Märkte detta rätt snabbt och såg sen datorn i blåskärm (det får den aldrig) och först starttade den en gång men 30 minuter senare så startade den inte. Det gjorde mig satans orolig men lite senare gick den igång. Fick dock skölja alla mina saker några gånger för att de skulle bli normala och förutom mintuun tror jag att jag lyckades paja en kabel till telefonen. No biggie dock.

Det ska iaf bli jätteeskönt att komma upp till Lofoten där Ernst, Lill och Julie är. Det ska bli supermycket trevligare.

Nu är det btw morgon på dag 2 och det regnar rätt gött. Brukar inte vara stora problem i sverige där mitt superparaply (det är jättebra faktiskt, köp ett samsonite för 499 kr så slipper du köpa 5 st värdelösa paraplyer för 100 kr som går sönder/ej hjälper) men det tog jag inte med och då suger det att vara ute. Dessutom om man ska vara ytlig (vilket man såklart ska vara!) så ser det för jävligt ut när mitt hår blir blött eftersom det är så fint så att de klumpas ihop på ett osmickrande sätt.

Ska käka lunch med en snubbe här om 1,5 timma. Vet ej vad han är från men vi pratade engelska. Är två italienskor här och en finländare också. Finländaren pratar med stenhård brytning på svenska och engelska, sjukt svårt att förstå vad han säger och är sjukt socialt awkward även om han inte är direkt otrevlig. Det var kul när jag såg när han pratade med italienskorna igår och man verkligen märkte hur de zonade ut när han började prata om att folk i sardinien levde länge. Sen så fortsatte han liksom berätta om det där med långa pauser emellan varje mening. Och de bara "jaha?". Det slutade dock inte, "det kan ha något med vattnet att göra". "Det kan ha med vulkanen att göra". Haha nu pratar han i telefon, jag tror inte jag nånsin hört en starkare brytning på något språk ever.

Tror bara jag chillar här i 1,5 timma och sen får jag se hur mycket jag orkar aktivera mig med regnet och allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar