onsdag 27 april 2011

Regroup

Något jag försöker värdesätta mer och mer är att genomföra saker. Min kompis mobbar mig ibland lite för att jag inte gör saker för att jag måste göra x och y och typ att jag skyller ifrån mig för att inte göra de sakerna. Det är inte riktigt sant fast samtidigt är det. Jag känner att exemplet jag kommer ta nu inte är särskilt klockrent och jag skulle kunna illustrera allt mycket bättre på andra sätt men jag orkar inte just nu göra det.

Efter att ha läst lite böcker om hur man löser problem på ett genomförligt och logiskt sätt så tänker jag försöker jag bara se vad det finns för faktorer som påverkar ett problem samt försöka kvantifiera hur mycket varje faktor påverkar till ett beslut. Frågar man liksom om man ska ta taxi till ett ställe så finns det ju en fruktansvärd massa faktorer som spelar in, att bara ta hänsyn till en enda faktor, typ huruvida man känner för att gå eller inte leder till att ta man lär ta ett dåligt beslut.

Man får räkna med hur lång tid det för taxin att komma fram, man får se hur bra spårvagnarna annars går för att se hur smidigt det går med väntetider. Man får kanske tänka ekonomiskt på huruvida man vill lägga pengar på det eller något annat.

Hursomhelst. Det finns massa faktorer man påverkar och jag kanske är bättre än andra på att uppmärksamma dessa och nämner man någon av de mindre anledningarna så kanske det verkar som dåliga anledningar eller t ex undanflykter.

Haha, hursomhelst, vad detta skulle leda till var ett resonemang som innebär att jag numera värdesätter lite mer att faktiskt genomföra saker och att försöka minimera de negativa mindre faktorernas påverkan på mig. T ex så är jag hyfsat grinig just nu. Jag är också hyfsat hungrig. Jag orkar egentligen inte göra mat hyfsat snart heller men ändå tänkte jag släppa det här och faktiskt plugga en stund trots att det finns massa faktorer som talar emot en effektiv pluggstund.

Orkade ni läsa allt? Kommentera isåfall detta inlägg med ett "oy!" :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar