onsdag 13 juni 2012

Risotto-contest!


Hej! Idag hade vi en risottotävling som vi har pratat om lite då och då. Blev ett litet trevligt gäng hos Giorgia med lite trevligt vin och annat. Så vi började laga och jag började lite illa med att missberäkna hur mycket ris som behövdes, det var alldeles för lite! För sent att lägga till extra dock.

För er som inte vet är risotto inte sådär supersvårt att göra men det kan ta en stund och du måste konstant vara vid spisen. Man har lite ris som man steker lite lätt i olja och slänger på lite vin, sen kokar man upp buljong och slänger på lite peu-un-peu. Du får inte slänga på för mycket för då blir det blaskigt och inte för lite för då bränns det och/eller blir för torrt. Så kanske det tar 30-40 min. Sen kan du slänga i lite vad du vill. I mitt fall slängde jag i sparris, kyckling, valnötter, soltorkade tomater, vitlök, vanlig lök, färska tomater och sen toppade jag det med lite rucola och grana padano.

Giorgia gjorde en risotto med räkor och champinjoner.


Sen slängde vi iaf upp det på två tallrika för allihopa och sen röstade vi! Och som ni ser, jag vann :D:D. Jag blev faktiskt sjukt glad över det. Det var riktigt trevligt generellt iaf, mat och vänner är som sagt en väldigt underskattad sak bland yngre människor. Om man ändå ska äta liksom kan man ju göra något trevligt och göra det tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar