tisdag 20 mars 2012

Raspberry pi - dator för 325 kr


Hej hej!
Jag sitter här och försöker hitta ett användningsområde för mig för en raspberry pi, en hel microdator för 325 kr som utvecklades av en välgörenhetsorganisation för skolor. Rätt cool skit alltså men det blir nog typ omöjligt för mig att använda en just nu. I framtiden tänker jag mig dock att kanske använda den som en touchscreendator + server nånstans då den drar sjukt lite ström. Vore gött att ha en köksdator som sagt även om folk nog tycker det känns lite överdrivet. Käka lite frukost, få upp lite twitter kanske, ha uppe dagens schema och sen sätta på någon nedladdning till nån cool film.

Personligen skulle jag iofs hellre se en lite kraftigare dator kanske, verkar som det är omöjligt att köra windows t ex och många program jag använder behöver windows. För er andra dock med lite mer space, köp en för fan!

EDIT: Just det ja. Fördelen med en sån här dator är, förutom att den är billig och löjligt strömsnål, att den är sjukt liten. Det där är tydligen ungefär lika stor som två femmor jämte varandra. Gillar verkligen tanken på en liten box som man kan sätta bak på en skärm vart man går, det finns redan men tyvärr lite för svaga just nu för vad jag skulle vilja använda. Borde finnas en sjyyst billig sån i quadcore så skulle jag nog slå till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar